I lengre tid har eierne i Snøhvit-lisensen jobbet med å ta stilling til om LNG-fabrikken på Melkøya skal utvide kapasiteten, eller alternativt bygge Statoil: – Rør og LNG er like dyrt i Barentshavet. Dette kan i så fall tilkobles det eksisterende rørnettet i Norskehavet.
Statoil har argumentert for at LNG vil være det mest lønnsomme alternativet, men nå har de snudd. I en pressemelding tirsdag morgen skriver Statoil at de har kommet frem til at det ikke er nok ressurser til å bygge ut ytterligere kapasitet.
Les også: Melkøya-utvidelse kan bli utsatt
Kunne fremskøvet produksjon
I løpet av det siste halvannet året har partnerne i Snøhvit-lisensen gjennomført studier for en mulig utvidelse.
En kapasitetsøkning vil gi muligheten for å fremskynde produksjon av økte reserver i Snøhvit-lisensen, i tillegg til eksisterende funn i området.
Det er gjort grundige studier av både et LNG tog 2, og et såkalt duggpunktsanlegg/rørløsning.
Les også: Alvorlige brudd på brannsikkerheten
Falt på alternativ 3
– Snøhvit-lisensen har brukt mye ressurser på å finne løsninger som kunne gjøre en kapasitetsutvidelse lønnsomt. Rørløsningen er studert i samarbeid med Gassco, skriver Statoil i meldingen.
Som et tredje alternativ har også muligheten for å produsere økte reserver i eksisterende tog vært vurdert. Ved nye gassfunn vil en kapasitetsøkning igjen kunne vurderes, skriver Statoil.
Oppgraderer eksisterende anlegg
Nå vil Snøhvit-lisensen bruke tiden fremover til optimalisering og oppgradering av det eksisterende LNG-anlegget på Melkøya, og til å videreutvikle Snøhvit gjennom fase 2-4 for Tog 1.
– Det vil være store investeringer knyttet til fase 2-4, som blant annet innbefatter utbygging av Askeladden-funnet og fremtidig kompresjonsløsning, sier Øystein Michelsen, konserndirektør for Utvikling og produksjon Norge.
Det er planlagt frem brønnrammer og 12 produksjonsbrønner totalt.
Les også:
Du må betale for elektrifiseringen
Statoil vil ikke bruke Melkøya som kraftreserve
TU mener: Bygg Barentsrør