Jernbaneverket har ikke prioritert å kjøpe inn strømaggregat før det begynte å brenne i høyspentkablene som går inn på Oslo S.
Togledelsen mistet all kontakt med signalanlegget og radiokontakt med togene da strømmen ble kuttet. Dermed ble all NSB-trafikk på hele Østlandet lammet.
Forventer reserveløsning
- Det må forventes at aktører som styrer vitale funksjoner i samfunnet vårt, og togtrafikken er i høyeste grad en vital funksjon, har tilfredstillende reserveløsninger. Vi må forvente i 2007 at aktører med slike funksjoner har en god risikoanalyse av hva som kan skje, sier direktør i DSB, Jon A. Lea til Aftenposten.
Det var heller ikke mulig å på kort varsel fjernstyre togene fra andre steder. Årsaken er at datasystemene som styrer togene ikke snakker samme språk, fordi de ulike systemene er kjøpt inn over flere år.
Ikke utstyr
Det var Hafslunds fem høyspentledninger som startet brannen natt til onsdag.
- Vi har ikke utstyr til å erstatte kabler av den dimensjonen Hafslund her bruker, sier etatsdirektør for infrastruktur i Jernbaneverket, Jøn Frøisland. I løpet av gårsdagen stilte imidlertid Hafslund med et nødaggregat, selv om de som leverandør aldri garanterer kunden strøm.
- Viktige samfunnsaktører som sykehus, brann, politi, Telenor og Oslo Lufthavn må selv sørge for å ha alternativer ved strømbrudd. Dette gjelder selvfølgelig også Jernbaneverket på et så viktig knutepunkt som Oslo S, sier informasjonssjef Morten Schau i Hafslund.
DSB mener Jernbaneverket må ha reserveløsninger, som trer inn uavhengig av det første systemet.