Hovedpoenget med simulatoren, som bruker nyeste nytt innen datateknikk og visualisering - er å øve flyverne i instrumentbetjening og prosedyrer.
Det fine med den er at den kan bygges om med noen tastetrykk, slik at den alltid representerer siste nytt som det og det flyselskapet måtte bestille av utstyr.
Naturtro bevegelser
Under bygging er også en såkalt FFS, en videreutviklet Full Flight Simulator.
Der sitter elevene i en fullt utstyrt cockpit med HDTV skjermer foran vinduene, hele enheten er datastyrt og står på 16 hydrauliske sylindre som beveger ”hytta” i tre dimensjoner.
Avansert spill
Men slike er så dyre i innkjøp og drift at flyselskapene alltid bestiller et par rene instrument-simulatorer i tillegg. Og i forkant.
I virkeligheten er en slik simulator verdens mest avanserte dataspill. Fullsimulatoren er i tillegg så livaktig at selv garvede piloter - som jevnlig trener nødsituasjoner i slike - kommer ut svette og slitne av boksen etter en times hardkjør.
100 mill.?
Thales sier ikke hva simulatoren på bildet koster, men indiske Kingfisher Airlines har nylig bestilt tre slike til den nette sum 24 millioner pund sterling. Åtte mill. pund er oppunder 100 mill. norske penger. Pr stykk. Litt dyrt for kjellerstua...