Videre: Forsvaret slankes fra 23.000 til 18.000 ansatte. Verneplikttiden kuttes, antall inntatte rekrutter senkes til 50 prosent av årskullet. Mobiliseringsforsvaret reduseres til to brigader. Forsyningskommandoene og Forsvarets Overkommando legges ned.
Alt skal kuttes. Samtidig hevder forsvarsminister Bjørn Tore Godal at Forsvaret vil bli styrket. Forsvarsbudsjettet øker til 28 milliarder kroner pr. år.
Enormt havområde
Norge står i en særstilling: Vårt havområde utgjør mer enn 30 prosent av Europas samlede areal. Landet skal heretter hevde nasjonal suverenitet over dette kolossale havområde, først med én, så med to, tre, fire og til slutt fem nye fregatter. Yrkesoffiserer i Sjøforsvaret påpeker at Norge nok kunne ha fått større effekt av en flåte (12-15 stykker) missiltorpedobåter av Skjold-klasse. Det har vært offentlig presisert at en modernisert kystvakt, sammen med moderne kampfly og et større antall Skjold-type MTB-er, kunne ha voktet sokkelen og fiskefeltene langt mer effektivt enn fem langsomme – relativt sett – fregatter i Fridtjof Nansen-klassen.
At dette oljelandet Norge bare kjøper seg en håndfull fregatter og ikke har råd til et større, moderne sjø- og luftforsvar, når vi så til de grader er en energi- og sjøfartsnasjon, skal ha fått øyenbrynene til å heve seg hos våre rekke allierte.
Et bedre Skjold…
Missiltorpedobåten Skjold kan bære et stort antall sjømålsmissiler og levere dem i hastigheter på +60 knop, det vil si godt over den doble hastigheten til en moderne fregatt. Kobles Skjold sammen med moderne kampfly væpnet og elektronisk utstyrt for sjø- og bakkemål, blir resultatet sterkt økt, norsk forsvarsevne. Og da snakker man ikke om gamle fly som F-16 med Mid-Life Update, men om topp moderne Eurofighter årsmodell 2005.
Godal tok det nevnte MTB-poenget da han la fram proposisjonen, og sa at man innenfor de gitte rammer ikke har plass også til MTB-er. Slik indikerte han at Stortinget kanskje kunne overtales til å øke rammene, for: – Det er ingen tvil om at Skjold er et flott fartøy.
Men det som ligger innenfor rammene, ligger fast. Skal vi skaffe MTB-er også, må mer penger settes inn – kanskje så mye som sju milliarder over fire år. Altså omtrent en Gardermobane.
Detaljene
Landforsvaret skal etter planen bygges ned til én mobil divisjon med to brigader og divisjonstropper pluss Forsvarets innsatsstyrke; Sjøforsvaret blir på fem fregatter med helikoptere, seks Ula-klasse U-båter (Kobben fases ut), åtte mineryddere, en kystjegerkommando, en marinejegerkommando og diverse støttefunksjoner, og Kystvakten får et isforsterket fartøy og nye helikoptere; Luftforsvaret blir på tre skvadroner med 48 F-16 fly pluss reserver, tre Elint-fly, seks maritime patruljefly, seks transportfly – Hercules, som umiddelbart må repareres for et uvisst antall millioner kroner, 18 transporthelikoptere, redningstjenesten og diverse luftverngrupper og støttefunksjoner. Heimevernet blir på 60.000 mann.