Anbudene på bruene over Imarsundet, som ble åpnet i slutten av februar, ga en klar pekepinn på utviklingen i markedet: Interessen går ned og prisene opp. Vegvesenet fikk inn tre anbud som lå så høyt at det kan få konsekvenser for den videre framdriften.
Bare to av dem kom fra norske entreprenører. Det tredje ble gitt av det tyske firmaet Bilfinger Berger, som snart avslutter arbeidet på den nye Svinesundbrua. Det tyske anbudet var det laveste, men særlig lavt var det ikke. Ved anbudsåpningen lå det på 188,3 millioner kroner. Etter kontrollregning er det justert litt ned, men det ligger fremdeles mer enn 10 % høyere enn beregnet. Saken kan dermed gå tilbake til Stortinget.
De norske anbyderne var Reinertsen Anlegg og et arbeidsfelleskap mellom Skanska Norge og Christie & Opsahl. Før kontrollregning lå anbudene fra disse på henholdsvis 192,9 og 194 millioner kroner.
Imarsundet ligger på Nordmøre nordøst for Kristiansund. Oppdraget består i bygge en 550 meter lang stålkassebru med fem spenn og en 300 meter lang fritt frambygg-bru med et 160 meter langt hovedspenn. Anlegg av til sammen 955 meter veg inngår også i entreprisen. Vedståelsesfristen er satt til 2. mai. (ah)