– Med stadige endringer i pris på både elektrisitet, bensin og diesel kan det bli vanskelig for forbrukere å orientere seg om hva det egentlig koster å kjøre bil, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en melding fra Samferdselsdepartementet.
Regjeringen vil derfor gjøre det enklere å få rede på hvor mye det koster å kjøre en bil med elektrisk versus en bil med fossil drivlinje, heter det i meldingen.
Målet er å motivere flere til å velge elbil som sin neste bil.
Regn ut forskjellen allerede nå
Regjeringens prissammenlikning skal vises på de større energistasjonene, og vil være å se fra 2023.
I sammenlikningen skal det fremkomme hvor mye det koster å kjøre 100 km med en personbil med elmotor, og en tilsvarende bil med bensin eller dieselmotor. Prisene som vises, skal være et nasjonalt gjennomsnitt.
Ønsker du å regne ut prisforskjellen allerede nå, kan det gjøres i TUs priskalkulator nedenfor.
Velg hvilket scenario du vil, men her er noen hjelpetall:
Blyfri 95, gjennomsnittspris i februar: kr 19,28
Avgiftspliktig diesel, gjennomsnittspris i februar: kr 18,23
Forbruk elbil: Fra 14,7 til 23,9 kWh per 100 km for den minst og mest energikrevende elbilen i denne testen utført av Tibber.
Dagens strømpris (spotpris) er 2,07 kr per kWh i Oslo og 0,15 kr i Tromsø.
Kalkulatoren regner kun ut forbruket til framdrift, og inkluderer for eksempel ikke ekstrakostnader til bompenger. Les mer om drivstoff-sammenlikningen her.
Kan bli aktuelt å inkludere hydrogenpris
– I første omgang er det prisen på bensin, diesel og elektrisitet som skal vises. Men det vil være aktuelt å inkludere andre drivstoff som hydrogen senere, sier Nygård.
Forskriften om prissammenlikning som Samferdselsdepartementet nå har vedtatt, følger opp en forordning fra EU, er en del av unionens storsatsing på elbiler.
Det er Statens vegvesen som skal legge til rette for informasjonen som skal vises på norske energistasjoner.
Sverige har varslet EU: Når ikke klimamålene i 2030