Effektiv framdrift er årsaken til at prosjektet ligger så godt an, men prosjektleder Jon Kvåle i Statens vegvesen kan ikke love noen framskynding av åpningen ennå. Det er ikke inngått noen forseringsavtale mellom byggherre og entreprenør, men begge parter har interesse av å komme i mål så tidlig som mulig.
Vegstrekningen som blir utbedret ligger i Lærdal kommune. Inntil nylig var E 16 gjennom Lærdal beryktet for dårlig standard. Når parsellen Voldum-Borlaug er ferdig, er alle de virkelig dårlige partiene på E 16 mellom Lærdalstunnelen og Borlaug fjernet.
Den nye vegen blir 8,5 km lang, 2,2 km kortere enn dagens veg. Mika har hovedentreprisen. Det siste oppdraget på dette prosjektet ble satt ut tidligere i sommer. Det gjaldt elektroinstallasjoner i den 1,9 km lange Tuftåstunnelen. To firmaer meldte sin interesse. Nord-Trøndelag Elektrisitetsverk fra Steinkjer ga et anbud på 8,961 millioner kroner, Otera fra Arendal la seg 724 000 kroner høyere.
Det laveste anbudet ligger ca. en million kroner høyere enn det Vegvesenet hadde regnet med, men med en prosjektkostnad på 270 millioner kroner, får den ene millionen ingen betydning for finansieringen.