IT

E-handel skal bli enklere

HÅP: Difi-direktør Hans Chr. Holte håper at IBX utvikler en ehandelsplattform som stat og kommuner faktisk vil benytte til sine innkjøp.
HÅP: Difi-direktør Hans Chr. Holte håper at IBX utvikler en ehandelsplattform som stat og kommuner faktisk vil benytte til sine innkjøp. Bilde: Espen Zachariassen
Espen Zachariassen
3. nov. 2009 - 07:09

Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) har inngått avtale med IBX om utvikling og drift av e-handelsplattformen Ehandel.no.

Den innebærer at brukerne skal få tilgang til bedre funksjonalitet, lavere priser og enklere implementering enn tidligere.



Betaler selv

Avtalen går over fire år, med mulighet til forlengelse i fire år til. Den forventede verdien av avtalen er på mellom 150 og 300 millioner kroner.

Kostnadene skal brukerne selv dekke det meste av, men Fornyings- og administrasjonsdepartementet tar noe av regningen.



Ingen vil handle

Regjeringen har jobbet med elektronisk handel i flere år. Utfordringen har vært å få opp volumet. Det store flertallet av offentlige virksomheter har sverget til papirbaserte innkjøp.

I år vil 80 offentlige virksomheter i Norge, både kommuner, fylkeskommuner og statlige etater, benytte seg av Ehandel.no.

Det samlede innkjøpsvolumet over plattformen vil overstige tre milliarder kroner, mens offentlig sektor samlet gjør anskaffelser for 250 milliarder kroner hvert år.



Vekst

Nå satser Difi på at det nye innkjøpsverktøyet som IBX skal utvikle blir såpass enkelt og brukervennlig at virksomhetene i stat og kommune kommer i gang med elektronisk handel for alvor.

– Vi har hatt en grundig og omfattende anskaffelsesprosess før vi valgte IBX som leverandør, og vi er sikre på at vi har inngått en avtale som vil føre arbeidet med elektronisk handel i Norge et langt skritt videre, sier Difi-direktør Hans Christian Holte i en pressemelding.



Helt elektronisk

Når det offentlige og deres leverandører tar i bruk Ehandel.no, betyr det at hele prosessen fra bestilling til fakturering gjøres elektronisk.

Gevinsten skal bli forenklet kommunikasjon mellom innkjøpere og leverandører, og enklere, bedre og sikrere innkjøp.



Mindre feil

Hensikten med den nye plattformen er at alle offentlige virksomheter skal ha mulighet til å forenkle og effektivisere innkjøpsprosessene.

– Ved å ta i bruk e-handel kan innkjøperne redusere tidsbruk, redusere feil og avvik på bestilling og faktura og sikre sporbarhet og kontroll gjennom dokumenterte og transparente prosesser, ifølge Difi.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.