STORBRITANNIA ER NÅ ledende i Europa når det gjelder e-handel og Internett-aksess for bedrifter, viser en nylig fremlagt studie. Den omfattende undersøkelsen er ledd i Department of Trade and Industry sin kontinuerlige overvåking av fremdriften mot kunnskapssamfunnet og er utført blant bedrifter i G7-landene og Sverige.
Studien dokumenterer at 81 prosent av bedriftene i Storbritannia nå er online. Dette er på høyde med nivået i USA, og bedre enn i Sverige og Tyskland. Videre er det verdt å merke seg at 34 prosent av britiske bedrifter er brukere av online betaling, den klart høyeste andelen i undersøkelsen. Det er i dag flere små og mellomstore bedrifter på Internett enn det som var definert som mål for år 2002.
Drivkraft for utvikling
E-handel ble av regjeringen Blair i 1998 utpekt som satsingsområde. Tankegangen er at e-handel vil være drivkraft for å utvikle ny IKT-industri, for å redusere barrierer i markedet generelt og for å øke produktiviteten i den tradisjonelle industrien.
For å stimulere e-handel spesielt og den kunnskapsbaserte økonomien generelt er en detaljert implementasjonsplan utarbeidet. IKT-infrastruktur er sett på som sentralt. Konkrete tiltak er iverksatt for å styrke forskning og utvikling, samt for å stimulere til samarbeid mellom forskjellige aktører. Forbedring av britisk IKT-industris konkurranseevne er en viktig del av bildet. I tillegg er arbeidet godt i gang med å modernisere lover og regler som skal gjenspeile realitetene i det digitale samfunnet.
e-government er et annet satsingsområde. Tony Blair har satt som mål at alle offentlige tjenester skal være tilgjengelig elektronisk innen år 2005. Hensikten er å effektivisere offentlig sektor, med ringvirkninger til næringslivet som bonus.
Omfattende benchmarking blir brukt for å kvalitetssikre resultatene av denne prosessen. Den refererte e-handelsstudien er et eksempel på dette.
Veien videre
Britene stoler på at konkurranse vil drive utviklingen av e-handel videre. På grunn av hard konkurranse er de store aktørene innen mobiltelefoni blitt innovative med hensyn til deres tjenester. Denne trenden forventes å fortsette mot innføringen av tredjegenerasjonssystemer, og mobil-handel fokuseres sterkt i øyeblikket.
Bredbåndsaksess er en annen del av bildet. ADSL er i dag tilgjengelig i ca. 40 prosent av Storbritannia. British Telecom kritiseres likevel for å være en bremsekloss. For å øke konkurransen auksjoneres det i disse dager ut frekvensbånd i området rundt 28 GHz for trådløs bredbåndsaksess.
Digital-TV når nå en av fem husstander i Storbritannia, den høyeste andelen i hele verden. Dette blir sett på som en viktig kanal for å spre både e-handel og generell tilgang til informasjonssamfunnet til flere mennesker.
Relevans for Norge
Utviklingen innenfor alle aspekter av e-handel i Storbritannia er verdt å merke seg hjemme i Norge. Det finnes helt klart markedsmuligheter for norsk IKT-industri på de britiske øyer. Partnerskap og samarbeid, som fokuseres kraftig, er interessant også med hensyn til utenlandske aktører. Videre kan e-handel gi muligheter for tradisjonell norsk industri med ambisjoner i Storbritannia.