Hamratunnelen inngår i fylkesveg 517. Den blir 950 meter lang. Danskenes jobb vil eventuelt bli driving og sikring av tunnelen i tillegg til utbedring av 2,2 km veg i dagen.
Det østlige endepunktet for strekningen er krysset mellom fylkesveg 517 og riksveg 13. Det vestre endepunktet ligger ved Tysingvatnet.
Dødsulykke
Hamratunnelen er en rassikringstunnel. Her har det gått steinsprang flere ganger. En gang på 80-tallet ble en mann fra Vegvesenet drept av et steinsprang mens han holdt på å rydde opp etter et tidligere ras.
Dagstrekningene regnes ikke som rasfarlige, men standarden er så dårlig at utbedring er påkrevet, ikke minst med tanke på framtidig trafikkøkning.
Den aktuelle strekningen har en ÅDT på ca. 400. I 2015 blir den en del av den faste forbindelsen over Sandsfjorden. Fergesambandet over fjorden hadde en ÅDT på nesten 500 i 2010. Dette kommer i tillegg til dagens trafikk, dessuten kommer trafikkøkningen som alltid følger når et fergesamband blir avløst av en fast forbindelse.
9 meter høy EPS-fylling
Elektroarbeidet vil bli utlyst senere. De totale omkostningene for prosjektet er beregnet til 180 millioner kroner. I utgangspunktet var det meningen at alt skulle dekkes med rassikringsmidler, men det er ikke lenger sikkert. Årsaken er at prosjektet har blitt en god del dyrere enn opprinnelig forutsatt.
En årsak til kostnadsøkningen er at grunnforholdene viste seg å være vanskeligere enn man trodde. Inn mot det ene påhugget til Hamratunnelen må vegen heves opptil 9 meter. Her var det meningen å bygge opp en steinfylling, men grunnen er så svak at den ikke hadde tålt det. I stedet blir det lagt ut en EPS-fylling med et volum på 3 200 kbm. Fyllingen vil bli plastret med murer av naturstein som dekker til sammen 2 835 kvm.
Traktformet åpning
En annen årsak til fordyrelsen er nye krav fra Vegdirektoratet. Det viktigste er at framtidige tunneler skal ha en traktformet åpning. Det var derfor meningen at portalene i hver ende skulle få et profil som økte fra T 8,5 mot fjelltunnelen til T 12,5 mot dagen, mens fjelltunnelen skulle hatt konstant profil på T 8,5. Region Vest kom fram til at det blir billigere å støpe portalene med konstant profil på T 12,5 og ta innsnevringen til T 8,5 inne i fjelltunnelen. Denne løsningen ble godtatt, men det blir uansett dyrere enn den løsningen som ble planlagt før det nye kravet kom.
Dimensjon rådgivning i Sandnes og Multiconsult har stått for prosjekteringen. Hamratunnelen skal være fullført og tilstøtende veger oppgradert i juli 2014.