PROSJEKTER

E134 ved Ølensvåg: Hele ti firmaer vil rette ut Espelandssvingene

Vassbakk & Stol leder med drøye 600.000 kroner.

Vågselva ligger tett inntil dagens E134-trasé, og elva må legges om tre steder der nyveien bygges.
Vågselva ligger tett inntil dagens E134-trasé, og elva må legges om tre steder der nyveien bygges. Foto: Google Maps
23. okt. 2020 - 11:10

Elveløpet skal legges om tre steder når såkalte Espelandssvingene på E134 ved Ølensvåg øst for Haugesund skal rettes ut. Det betyr bygging av cirka 1,3 kilometer ny veitrasé og krevende anleggsforhold.

Men likevel er det så mange som ti entreprenører som har kastet seg over oppgaven og er interessert i jobben:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Vassbakk & Stol 62.245.018
Brødrene Flatebø 62.884.991
Bjarne Nordtveit 63.467.947
Morgedal Entreprenør 67.432.863
Røynstrand Entreprenør 67.528.168
Risa 69.803.287
Bertelsen & Garpestad 73.139.030
Mesta 73.736.111
K.Hjelmeland 74.367.349
Consto Anlegg Sør 78.166.950

NB: Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres før noe er avgjort.

I dette oppdraget er det viktig å ta vare på elva. Og entreprenøren kan i tillegg regne med krevende fundamentering og vanskelige grunnforhold på sine steder.

Der den nye veitraseen legges i ubygd terreng, vil den eksisterende veien brukes til gang- og sykkelvei. Flere av dagens avkjørsler vil bli lagt om, og samlet der det lar seg gjøre.

E134-strekningen der Espelandssvingene skal legges om. De gule markeringene viser ny E134-trasé, gang- og sykkelvei og nye sideveier, og de blå er stedene der Vågselva skal legges om. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
E134-strekningen der Espelandssvingene skal legges om. De gule markeringene viser ny E134-trasé, gang- og sykkelvei og nye sideveier, og de blå er stedene der Vågselva skal legges om. Illustrasjon:  Statens vegvesen

E134 er stamveg mellom Haugesund og Drammen og hadde en ÅDT på 4.750 da den sist ble målt i 2017. Andelen tunge kjøretøy er cirka 15 prosent, og fartsgrensen på strekningen er i dag 60 kilometer i timen.

Nyveien skal stå ferdig innen første november 2022.

Dronebilde av fjellet ved Hesjabakkmyrane. Tunnelen skal gå inn i fjellet til venstre.
Les også

Italiensk firma er igjen blitt avvist fra Vegvesen-konkurranse

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.