Statens vegvesen har lyst ut prosjektet E134 Århus-Seljord. Det er prosjektering og bygging av en parsell på E134 rundt to kilometer nord for sentrum av Seljord i Telemark.
Strekningen ligger grovt fortalt ved sørenden av den 9,4 kilometer lange Mælefjelltunnelen, som åpnet i desember 2019.
![Kart over strekningen der det kommer ny E134. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2665/2665832/E134%2520arhus-Seljord%2520kart.jpg)
Det nye prosjektet er beskrevet slik: 600 meter ny E134, samt utbedring og tilpassing til eksisterende E134 i begge ender. Total lengde: Cirka 1150 meter.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Dagens E134 skal bygges om til gang- og sykkelvei og lokalvei. Gang- og sykkelvei skal kobles til eksisterende gang- og sykkelvei i sør. Det skal også bygges noe privat vei og traktorveier.
Det er en fjellskjæring på over 30 meters høyde i linja, og skjæringen må palles ned i 10 meters paller. Det går høyspentlinje over fjellskjæringen og her må entreprenøren regne med tiltak og/eller begrensninger fra linjeeieren.
Det er stort overskudd av stein i linja, og massene tilfaller entreprenøren.
ÅDT på strekningen er 2800. Dimensjonerende ÅDT i 2040 er 3750.
Prosjektet skal gjennomføres modellbasert, og det hele er en totalentreprise.
Nyveien skal stå ferdig senest 14. oktober 2022.
Vegvesenet arrangerer tilbudskonferanse 15. april, og frist for å gi tilbud er 27. mai 2021.
![Entreprenøren sliter med vann i den nye Mossetunnelen.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845246/IMG_8832-Edit.jpg)
Store vannproblemer: Klarer ikke tette den nye Mossetunnelen