– Kostnadsutviklingen har vært slik at vi må se hvordan det kan gjøres billigere, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til Dagens Næringsliv.
Onsdag legger regjeringen og samarbeidspartiene fram ny NTP for årene 2018–2029. Ifølge avisen var det i gjeldende NTP lagt opp til at byggingen av en ny 17 kilometer lang firefeltsveg på strekningen Nybakk-Herbergåsen kunne gå i gang i 2018. Den er klemt inn mellom to motorvegstrekninger som allerede er fullført. Solvik-Olsen bekrefter at en ny motorveg kan bli utsatt.
– Hedmarkingene får mer til veg per innbygger enn gjennomsnittet for fylkene. Så er det noen som mener riksveg 4 er viktigst, noen sier E6, noen igjen riksveg 25. Det vil alltid være grupper som føler seg nedprioritert, sier statsråden.
Ordfører Sjur Strand (Ap) i Kongsvinger er helt uenig.
– Dette er helt håpløst. Vegen er viktig for næringslivet og kontakten mot Sverige. Og for den store jobbpendlingen, særlig mot Gardermoen. Vi har arbeidet for den i flere tiår, og det har vært konsensus i fylket, sier Strand.