E18 LARVIK

E18 forbi Bommestad-raset åpnet for normal trafikk natt til onsdag

Uklart om raset kan ha skadet veikroppen.

I sørgående felt på E18 ved Bommestad er containere, anleggsmaskiner og stein fjernet. Larvikstunnelen kan skimtes i bakgrunnen.
I sørgående felt på E18 ved Bommestad er containere, anleggsmaskiner og stein fjernet. Larvikstunnelen kan skimtes i bakgrunnen. Foto: Statens vegvesen
7. apr. 2020 - 15:46

Siden desember har E18-trafikken gått i ett løp forbi Bommestad i Larvik, men rundt midnatt kunne bilister igjen benytte fire felt forbi rasstedet, melder Statens vegvesen. Før åpningen - fra klokka 21 tirsdag kveld - var imidlertid veien stengt noen timer for opprydding.

Etter at raset gikk er et betydelig antall kubikkmeter stein fjernet, og fjell er sikret med bolter.

Sydgående felt, som ble truffet av steinblokkene, har stått ferdig siden fredag. Der er all stein nå ryddet vekk, elektroinstallasjoner er sjekket og veien er klargjort for trafikk igjen.

Elbilister får igjen bruke kollektivfeltene på E18 mellom Asker og Lysaker, men bare i helgene.
Les også

Kollektivfeltet gjenåpnes for elbiler på E18

Fjellsikring i nordgående løp

I helgen og i løpet av de siste dagene har det blitt jobbet ved det nordgående kjørefeltet.

– Vi har jobbet med sikring av fjellskjæringen langs nordgående løp. Jobben blir vi ferdig med i løpet av dagen i dag, og vi satser på at vi kan åpne E18 for normal trafikk igjen rundt midnatt, sier Tore Jan Hansen, prosjektleder i Statens vegvesen.

Han medgir at det har vært en stram tidsplan for å kunne åpne veien i natt.

Les også

Ringebu: E6 stengt etter jordskred

Åpner med redusert hastighet

Når E18 nå er åpnet igjen, er det med litt redusert hastighet i det sørgående feltet, akkurat der hvor raset gikk. Årsaken til dette er at det øverste asfaltlaget er frest bort, og Statens vegvesen vil vente med å legge ny asfalt til i høst.

– Vi må undersøke om raset i desember og arbeidet med å sprenge ned fjell, kan ha forårsaket såkalte lommer under asfalten, det vil si skader på veikroppen. Dette er vanskelig å sjekke uten å ta vekk all asfalt. Derfor vil vi la bilistene kjøre på det dekket som er nå, og så vente med å asfaltere til over sommeren, mens vi kontroller om det kan være ytterligere, ikke synlige skader, forklarer Hansen.

På grunn av dette er farten satt ned til 80 km/t for å ivareta trafikksikkerheten.

– Som helhet har vi en balanse i trafikksystemet, sier Halvard Gavelstad som er Vegvesenets prosjektleder trafikk i Ring 1-prosjektet i Oslo.
Les også

Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.