Det 2,4 km lange midtrekkverket mellom Harebakken og Stølen er laget i betong. I stedet for å bygge nytt midtrekkverk, valgte Statens vegvesen å bruke betongblokker fra Vestfold. Det bygges ny firefelts veg i Vestfold, og på den gamle tofeltsvegen der var det flere kilometer med midtrekkverk det ikke lenger er bruk for. Noe av det blir nå gjenbrukt i Arendal og Buskerud.
- Midtrekkverket har tidligere reddet liv i Vestfold. Nå skal det redde liv i Arendal. Det er utrolig flott av det kan gjenbrukes, og vi er et lite stykke nærmere målet om møtefri E18 / E39 mellom Oslo og Stavanger, sier regionalvegsjef Kjell Inge Davik.
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Agentisk KI: – Handler om å få KI til å utføre oppgaver og prosesser for deg nærmest av seg selv
Det er laget nødstopp-lommer på strekningen, en i hver kjøreretning. Midtrekkverket blir stående i minimum seks år.