DRIFT OG VEDLIKEHOLD

E18-raset: Vegvesenet avviser at sikkerheten ble nedporioritert

300 kubikkmeter stor fjellblokk skal sprenges ned på tirsdag.

Arbeidet med å sikre og rydde rasområdet på E18 ved Bommestad i Larvik fortsetter i dag.
Arbeidet med å sikre og rydde rasområdet på E18 ved Bommestad i Larvik fortsetter i dag. Foto: Alexander Vestrum/NTB Scanpix
16. des. 2019 - 08:22

Vegvesenet jobbet søndag på spreng med å rydde og sikre rasstedet på E18 ved Larvik etter at store steinblokker raste ut i veien sent fredag kveld. Bare flaks gjorde at liv ikke gikk tapt på den sterkt trafikkerte europaveien.

Flere har stilt spørsmål ved hvordan et ras kunne gå på denne strekningen som sto ferdig så sent som i 2017. Norges Automobil-Forbund (NAF) kaller det «uforståelig» at et så stort ras kunne skje på en nybygget hovedvei.

Åshild Kjelsnes (Ap), leder i Nasjonal rassikringsgruppe, uttalte til NTB lørdag at hun er bekymret for om fokus på pris og rask utbygging i anbudsprosessene går på bekostning av sikkerhet.

– Vi har nok av utfordringer med naturlig ras om vi ikke skal skape nye dødsfeller i nye utbygginger, uttalte Kjelsnes.

Modell av det planlagte solcelleanlegget ved den sørgående siden av E18 ved Stokke i Vestfold. På hitsiden av veien ligger Furulund Kro & Motel, som har solceller på taket fra før.
Les også

Norges første: Vegvesenet skal bygge solcelleanlegg ved E18

Dale: – Spekulasjoner

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) avviser at sikkerheten har blitt nedprioritert.

– Det er en påstand jeg vil avkrefte. Sikkerheten er en forutsetning når veiene bygges ut, og det er overhodet ikke grunnlag for å skape slike spekulasjoner, sier Dale til NTB.

Også Statens vegvesen avviser at pris og utbyggingstempo har fått forrang for sikkerhet i anbudsprosessen.

– Det er ikke riktig. Vi har erfaringer fra tidligere som gjør at vi ikke gambler med sikkerheten, verken i tunneler eller helskjæringer. Jeg ser at mange har behov for å ytre seg, men vi salderer ikke med sikkerheten på disse parsellene, sier Vegvesenets Vestfold-sjef Tore Kaurin til NTB.

Det er Statens vegvesen som var byggherre for strekningen, mens Skanska var utførende entreprenør.

Kaurin sier det vil bli en gransking av hvordan raset kunne skje, men at førsteprioritet er å få ryddet og sikret veien.

Lokførerne får ingen tekniske varsler dersom at det går et ras på deler av det norske jernbanenettet. Da er det kun synet som gjelder, forteller Rolf Ringdal, leder i Norsk Lokomotivførerforbund.
Les også

Lokfører må selv oppdage skred: – Ingen tekniske varsler

Åpnes tidligst mot slutten av uka

En gjenstående fjellblokk på rundt 300 kubikkmeter skal sprenges ned tirsdag morgen. Vegvesenet vil også vurdere om det må sikres ytterligere bortover skjæringen på strekningen på rundt 200 meter.

Søndag jobbet mannskap med å bore og bolte på rasstedet for å klargjøre for sprengingen. Vegvesenet vil jobbe døgnkontinuerlige skift på stedet de neste dagene.

– Oppryddingsarbeidet er i rute, sier Kaurin.

Kaurin sier det er for tidlig å si når veien kan åpnes igjen, men det vil tidligst bli mot slutten av neste uke. I første omgang vil bare det nordlige feltet åpnes med to kjørefelt. Det er omkjøring via Larvik og på E18 er det skiltet alternative ruter via Lågendalen og Siljan, både ved Sande i nord og ved Porsgrunn i sør.

– Vi anbefaler alle som ikke har noe i Larvik å gjøre, om å bruke fylkesvei 32 for å avlaste Larvik sentrum, sier Kaurin.

Han sier Vegvesenet har ekstra beredskap på salting, strøing, brøyting og annet vedlikehold på riksvei 32 i perioden strekningen på E18 er stengt.

– Ulykken fikk et tragisk utfall, så det er først og fremst det man blir berørt av, sier administrerende direktør Thor Gjermund Eriksen i Bane Nor etter å ha besøkt ulykkesstedet ved Finneidfjord i Nordland.
Les også

Bane Nor-sjefen: Kan ikke svare på om de bruker ny teknologi for å oppdage ras

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.