Strekningen på E39 som skal utvides går mellom Sandved og Hove. Den er bare 1 400 meter lang, men jobben blir komplisert. Den 352 meter lange Kvelluren bru ligger mellom kryssene. Når vegen skal få fire felt, må det bygges ny parallell bru på sørsiden av den nåværende.
I dag er Sandved det sørlige endepunktet for firefeltsvegen mellom Stavanger og Sandnes. Vegvesenet mener at det er behov for å utvide E39 lengre enn til Hove, men det er ingen godkjent reguleringsplan for en slik utvidelse.
Fylkesvegen som skal utvides har nummer 325. Den er også kjent som Jærveien. Den aktuelle strekningen går under E39. Krysset mellom fylkesvegen og østvendte ramper til E39 skal gjøres om til rundkjøring.
Krysset som skal bygges om, er Hovekrysset hvor E39 møter riksveg 13.
Omfattende støyskjerming og oppgradering av det kommunale VA-anlegget langs fylkesveg 325 inngår i oppdraget.
Prosjektering av veger og ramper er utført av Rambøll. Statens vegvesen har prosjektert den nye Kvelluren bru i egenregi.
Utvidelsen av de to vegene blir finansiert med penger fra Nord-Jærenpakken og bevilgninger over statsbudsjettet. Sommeren 2017 blir jobben fullført.