Jobben er en temmelig standard oppgradering av vel 600 meter tunnel på E39 i Bokn i Rogaland. ÅDT er på rundt 4000.
Det krevende med arbeidet i denne tunnelen blir nok at den ligger ganske nær Arsvågen fergeleie på E39. Dermed blir det nattestenging med kolonnekjøring og ledebil, opplyste Vegvesenet da jobben ble lyst ut i mars.
Nå har tilbudsfristen gått ut, og hele åtte firmaer har levert priser:
Entreprenør | Tilbudssum eks. mva. |
Kruse Smith Entreprenør | 50.597.732 |
Mesta | 51.793.067 |
BMO Tunnelsikring | 53.513.674 |
Birkeland Entreprenørforretning | 57.268.364 |
Scanmatic Elektro | 59.162.873 |
Contexo | 61.814.375 |
Flage Maskin | 63.103.462 |
Risa | 64.114.012 |
Fornøyd med tilbudene
– Vi er godt fornøyd med omfanget og nivået på tilbudene som er kommet inn, sier Asbjørn Andås i Vegvesenet i en kommentar til Veier24.
Tilbudene skal nå kontrollregnes og evalueres, og kontrakten blir trolig signert i juli i år.
Rehabiliteringen skal være ferdig 15. april 2020.
Dette er noen av arbeidene som skal gjøres:
Elektro/SRO:
- En helt nytt teknisk bygning og rehabilitering av en eksisterende bygning
- To nye nødstasjonskiosker i dagen, fire nye nødstasjoner i tunnelen
- To nye bommer, fire nye variable skilt (RBG)
- 610 m sammenhengende ledelys og cirka 180 belysningsarmaturer
- Ca. 16.000 m elkraftkabler og ca 2500 m fiberkabler
Anlegg- og byggteknisk:
- 6000 m² isolert hvelv av sprøytebetong
- 1060 m³ forsterkningslag, kult
- 2910 m² bærelag, asfalt
- 7460 m² asfaltdekke slitelag
- 728 km vei til 729-millioner kroner: Presis Vegdrift signerte prestisjekontrakt