E39 BETNA-STORMYRA

E39: Over 5000 kubikkmeter tømmer skal hogges på 10.600 meter veitrasé 

Vegvesenet ber om tilbud på tømmerdrift på Nordvestlandet.

Modell av den nye veien forbi Vinjeøra.
Modell av den nye veien forbi Vinjeøra. Illustrasjon: Statens vegvesen
3. okt. 2023 - 07:59

Siste del av det store veiprosjektet E39 Betna‐Stormyra er parsellen som heter K5 Stormyra-Staurset. Nå skal traséen ryddes for skog.

E39 Stormyra-Staurset går ut på å bygge 10,6 kilometer ny tofelts vei, som dels går forbi Vinjeøra innerst i Vinjefjorden i Heim kommune.

En del av den totale traséen på over ti kilometer som skal ryddes. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
En del av den totale traséen på over ti kilometer som skal ryddes. Illustrasjon:  Statens vegvesen

I denne kontrakten skal entreprenøren hogge og rydde skog, samt fjerne hogstavfall på totalt 460 dekar veitrasé. Det skal skje på strekningen fra Søo bru og til Staurset, rundt 10,6 kilometer, altså.

Entreprenøren skal gjøre litt andre ting også:

  • Sette ut grensene for anleggsbelte i de teigene som skal ryddes for skog
  • Sikre områdene der det er registrert uønskede arter

Dessuten må entreprenøren være forberedt på at linjeeiere kan holde på med
omlegging eller fjerning av linjer eller kabler.

Planlagt anleggsstart for selve veibyggingen er april 2024, og skogsarbeidet skal gjennomføres høsten/vinteren 2023/2024. Arbeidene må være ferdige 1. mars. 

Byggherren regner med følgende kvantum fra hogsten:

  • 1870 m3 gran
  • 2380 m3 furu
  • 1115 m3 løvvirke

Alt skogsvirke blir entreprenørens eiendom og kan videreselges.

Vegvesenet holder tilbudskonferanse på sitt prosjektkontor på Liabøen 9. oktober, og tilbudsfrist er 1. november.

Implenia/Stangeland har bygd bruer i to år i dette prosjektet, og nå er den viktige overgangen mellom bru og tunnel i ferd med å bli ferdig.
Les også

«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.