E39 ROGFAST

E39 Rogfast: Nå er den tredje og største kontrakten ute i markedet 

Vegvesenet har lyst ut konkurransen om å få bygge midtre del av Boknafjordtunnelen i Rogfast-prosjektet.

Boknafjordtunnelen og Kvitsøytunnelen. Deler av arbeidet i entreprise 02 handler blant annet om dette krysset.
Boknafjordtunnelen og Kvitsøytunnelen. Deler av arbeidet i entreprise 02 handler blant annet om dette krysset. Illustrasjon: Statens vegvesen
26. juni 2023 - 08:05 | Endret 26. juni 2023 - 08:41

Entreprise 02 (E02), som den kalles, altså den midtre delen av Boknafjordtunnelen samt komplettering av Kvitsøytunnelen, er nå lagt ut på Doffin.

Oversiktskartet viser hvordan Rogfast er delt opp i tre store, og en litt mindre kontrakt. De tre store hovedkontraktene er E03 Randaberg, som er tildelt Implenia/Stangeland, E04 fra Bokn mot Kvitsøy er tildelt Skanska, og nå E02 som går fra Kvitsøy og begge veier mot Bokn og Randaberg. E15 har Risa/Hæhre, som er godt på vei ned mot framtidige hovedløp under Kvitsøy. <i>Illustrasjon:  Statens vegvesen</i>
Oversiktskartet viser hvordan Rogfast er delt opp i tre store, og en litt mindre kontrakt. De tre store hovedkontraktene er E03 Randaberg, som er tildelt Implenia/Stangeland, E04 fra Bokn mot Kvitsøy er tildelt Skanska, og nå E02 som går fra Kvitsøy og begge veier mot Bokn og Randaberg. E15 har Risa/Hæhre, som er godt på vei ned mot framtidige hovedløp under Kvitsøy. Illustrasjon:  Statens vegvesen

Boknafjordtunnelen bygges med to gjennomgående løp med tverrsnitt T10,5. I denne entreprisen skal også Kvitsøytunnelen bygges ferdig med vann- og frostsikring, utrustning av bassenger samt tekniske bygg. Krysset mellom de to tunnelene uformes som et planfritt kryss i berg med to rundkjøringer.

Lengden er cirka 8,8 kilometer.

Entreprisen omfatter også to ventilasjonssjakter og planfritt kryss i tunnelen med ramper og rundkjøringer. Det blir også 1,6 kilometer vei i dagen, to broer og en stor fylling i sjø som skal bli til næringsareal.

Også dette er såklart en konkurranse med forhandlinger, og Vegvesenet akter å plukke ut tre til fem entreprenører eller grupperinger å forhandle med. Utvelgelsen av leverandørene er basert på tekniske og faglige kvalifikasjoner i henhold til en rekke krav.

– Dette er den tredje av tre hovedkontrakter for bygging av hovedtunnelen. Forventet kontraktstørrelse er på cirka fem milliarder kroner. Arbeidet er spesielt utfordrende i området ved kryss og sjakter. Geologi kan også være utfordrende da tunneldrivingen i denne kontrakten skjer i området fra cirka 230 meter under havoverflaten til cirka 375 meter under havoverflaten, sier prosjektsjef for Rogfast, Oddvar Kaarmo, i en pressemelding.

– Vi blir ferdige med E15, altså tunnelen ned fra Kvitsøy før sommerferien 2024, og planen er å ha en signert avtale for E02 på plass på samme tid, slik at produksjonen i den entreprisen kan starte etter sommerferien 2024. Planen er at det innebærer en fornuftig og sømløs overgang mellom de to delprosjektene når en ny eventuelt ny entreprenør overtar stafettpinnen, sier Kaarmo til Veier24.

– Vi gleder oss veldig til å komme i gang med den siste av de tre store entreprisene i dette prosjektet. Og oppgavene i E02 kommer til å kreve det ytterste av alle involverte, sier han.

Sluttdato for prosjektet E02 er 26. september 2030.

Anslått åpningsår for det hele er 2033.

Byggherren har opsjon på å endre entreprisegrensene i Boknafjordtunnelen for å få best mulig fremdrift for prosjektet som helhet.

Vegvesenet holder tilbudskonferanse 9. august på Krågøy på Kvitsøy. Frist for å sende inn forespørsel om kvalifisering er 31. august.

Deretter ser det slik ut:

  • 3. oktober blir det sendt ut invitasjon til utvalgte entreprenører om å sende inn tilbud.
  • 20. desember er frist for første tilbud.
  • Så blir det forhandlinger i flere faser, og endelig tilbud skal være sendt inn 8. mars 2024.
  • Kontraktssignering er planlagt 15. april 2024.
Les også

 
 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.