Det er Trønder-Avisa som melder om konflikten som pågår mellom Fiborg & Sellæg Maskin og underleverandør YT Kalk på prosjektet E6 Ronglan-Vassmarka i Levanger nord i Trøndelag.
Uenig
YT Kalk var innleid for å foreta sprengningsarbeidet på strekningen, og har nå begjært hovedentreprenøren konkurs. Bakgrunnen er manglende betaling for arbeid som er utført.
Fiborg & Sellæg Maskin på sin side, mener underleverandøren ikke har fulgt prosessen som var avtalt i kontrakten.
– Samarbeidet startet greit, men YT Kalk begynte å få anmerkninger på både helse, miljø og sikkerhet (HMS), framdrift og utførelse på arbeidet. Statens vegvesen, som er byggherre, begynte å legge press på oss, særlig på HMS-avvikene, sier prosjektleder Bjørn Arild Sellæg i Fiborg & Sellæg Maskin til Trønder-Avisa.
Dette avvises av Terje Sende i YT Kalk.
– Sannheten er at vi stanset arbeidet flere ganger på grunn av at de ikke hadde penger til å betale oss. Vi var imidlertid snille og fortsatte, med lovnader om at de skulle ordne opp. Det skjedde aldri, sier han til avisen.
I forbindelse med dette har hovedentreprenøren også kommet med et motkrav på 2,4 millioner kroner.
Les mer hos Trønder-Avisa.
Stor interesse for arbeidet
Anbudsåpningen på den fem kilometer lange E6-strekningen mellom Ronglan og Vassmarka var i mai 2016, og hele ni entreprenører meldte sin interesse for jobben.
Det lokale Levanger-firmaet Fiborg & Sellæg Maskin, vant kontrakten med et anbud på 121,3 millioner kroner.
De har gjennom hele anleggsperioden hatt 10–15 mann på prosjektet, pluss underentreprenører. En del sprengningsarbeider har det vært, totalt 100 000 kubikkmeter er sprengt ut og transportert bort. Bredere vei, ny linjeføring og lette masser har medført et masseoverskudd på cirka 200.000 kubikk.