Strekningen mellom Ulsberg og Melhus er 64 kilometer lang, mens E39 mellom Flekkefjord og Ålgård blir 85 kilometer lang. For begge de nye prioriterte strekningene gjenstår imidlertid arbeid med optimalisering, hvilket betyr å redusere kostnader og øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten, melder den statlige utbyggeren i en pressemelding.
Tidligere i høst ble det kjent at utbyggingssjef Lars Bjørgård ønsket å prioritere opp den 25 kilometer lange strekningen mellom Ulsberg og Vindåsliene i Midtre Gauldal. Han sa dengang at prosjektet har kommet så langt at prosjektet er modent for utbygging.
Han pekte imidlertid på at de måtte få tilslutning fra styret under deres proteføljeprioritering. Denne er nå gjennomført, og man har altså valgt å ta med hele strekningen fra Kvål til Melhus.
I tillegg til de to overnevnte, opprettholdes prioriteringen av E6 Moelv-Øyer og E6 Kvål-Melhus, som ble gjort i mai, opplyses det.
På E39 mellom Flekkefjord og Ålgård jobber nå Statens vegvesen med en kommunedelplan. Det forventes at denne blir vedtatt i 2019. Så snart man har valgt trase, vil Nye Veier gå ut i markedet med kontraktene.
LES OGSÅ: Nye Veier vil flytte om på prioriteringslista i Trøndelag