Strekningen som skal utbedres er 975 meter lang. Den ligger langt nord i Porsanger kommune.
E69 blir lagt om der tunnelen skal støpes. Vegvesenet har kommet fram til at omlegging av vegen i anleggstiden blir både billigere og sikrere enn å ha trafikk gjennom tunnelen mens den blir støpt. Etter at denne vurderingen ble gjort, har risikoen ved å sende biler under en betongkonstruksjon under bygging blitt understreket av ulykken i Trondheim.
2 075 kbm betong og 258 tonn armering vil gå med til tunnelstøpen. Tunnelen blir belyst med 30 LED-lys som får strøm fra et aggregat. Det er ikke tilgang til annen strøm i området.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Over en strekning på 500 meter blir E39 flyttet permanent sideveis, og veggrøften utvidet til en bredde som varierer mellom 5 og 15 meter. Den brede grøften vil fungere som fanggrøft for snø som raser ned fra fjellsiden. Massen som tas ut fra grøften, vil bli brukt til å sikre vegen mot erosjon fra sjøen. Erosjonssikringen vil dekke et område på 1 500 kvm. Til sammen 41 000 kbm skal sprenges på anlegget.
Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen i egenregi. Oppdraget fullføres høsten neste år. Den romslige byggetiden skyldes hensynet til sikkerheten. Vegvesenet vil ikke ha arbeid på anlegget på den tiden av året det kan gå snøras.