NYHETER

E69 blir rassikret

Vegvesenet vil sikre en rasutsatt strekning på E69 i Finnmark. Oppdraget omfatter blant annet støp og omfylling av en 135 meter lang betongtunnel. Anbudsfristen er satt til 19. juni.

Denne strekningen på E39 ved Porsangerfjorden er utsatt for snøras, men fra og med vinteren 2014/2015 kan man ferdes trygt her. (Foto: Google)
Denne strekningen på E39 ved Porsangerfjorden er utsatt for snøras, men fra og med vinteren 2014/2015 kan man ferdes trygt her. (Foto: Google)
12. mai 2013 - 21:51

Strekningen som skal utbedres er 975 meter lang. Den ligger langt nord i Porsanger kommune.

E69 blir lagt om der tunnelen skal støpes. Vegvesenet har kommet fram til at omlegging av vegen i anleggstiden blir både billigere og sikrere enn å ha trafikk gjennom tunnelen mens den blir støpt. Etter at denne vurderingen ble gjort, har risikoen ved å sende biler under en betongkonstruksjon under bygging blitt understreket av ulykken i Trondheim.

2 075 kbm betong og 258 tonn armering vil gå med til tunnelstøpen. Tunnelen blir belyst med 30 LED-lys som får strøm fra et aggregat. Det er ikke tilgang til annen strøm i området.

Over en strekning på 500 meter blir E39 flyttet permanent sideveis, og veggrøften utvidet til en bredde som varierer mellom 5 og 15 meter. Den brede grøften vil fungere som fanggrøft for snø som raser ned fra fjellsiden. Massen som tas ut fra grøften, vil bli brukt til å sikre vegen mot erosjon fra sjøen. Erosjonssikringen vil dekke et område på 1 500 kvm. Til sammen 41 000 kbm skal sprenges på anlegget.

Prosjekteringen er utført av Statens vegvesen i egenregi. Oppdraget fullføres høsten neste år. Den romslige byggetiden skyldes hensynet til sikkerheten. Vegvesenet vil ikke ha arbeid på anlegget på den tiden av året det kan gå snøras.

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.