Econs Karin Ibenholt la i dag frem sin kvalitetskontroll av tyske VWIs analyse for kost-nytteeffekten av å bygge en enkeltsporet høyhastighetsbane mellom Oslo og Trondheim. Kontrollen er gjennomført på oppdrag fra myndighetene.
54 mrd. minus
Mens VWI har kommet frem til at kost-nytteeffekten vil gi et positivt utslag på 4 milliarder kroner, har Econ kommet frem til minus 53,8 milliarder kroner.
De har begge brukt samme tallmateriale og beregningsgrunnlag for sine analyser, og forskjellen i resultat skal skyldes at det brukes forskjellige beregningsmetoder i Norge og Tyskland.
6 millioner reisende
Econ har kommet frem til at det trengs minst 6 millioner passasjerer for å få lønnsomhet i et enkeltspor på strekningen.
Seniorøkonom John Magne Skjelvik i Econ Pöyry sa at deres anbefaling er å legge hele høyhastighetsprosjektet bort, og ikke gå videre med det.
– Når det gjelder utslippsreduksjoner, er det både svært høye kostnader og svært lave utslippsreduksjoner. Kostnaden per tonn spart CO 2 blir 48 000 kroner, sa Skjelvik.
Han viste i tillegg til at internasjonalt ser man at trafikken slike prosjekter overvurderes i ni av ti tilfeller, og at jernbaneprosjektene blir nesten 45 prosent dyrere enn beregnet.
–Hvis dette skal bli liv laga, så må investeringskostnadene halveres, og det er helt urealistisk, sa han.