Dobbelt så mye moment. Dobbelt så høy ytelse. Lavere strømforbruk, og med det ti prosent lenger rekkevidde. Lavere pris. Og alt dette uten at motoren er større enn motorene du finner i dagens elektriske biler.
Radikalt design
Fred og Brad Hunstable fra Texas står ikke akkurat med luen i hånden når de forteller om Hunstable Electric Turbine, en oppfinnelse de mener vil revolusjonere måten vi bygger elektriske motorer på.
– Dette er elmotorens største fremskritt på over hundre år, mener far-og-sønn-teamet, som står bak selskapet Linear Labs i Fort Worth. Med Hunstable Electric Turbine (HET) mener de å ha skapt det første radikale nye designet innen elektromotorer siden Nikola Tesla introduserte sin induksjonsmotor basert på vekselstrøm.
Magnetisk tunnel
Linear Labs omtaler HET som «an exterior permanent magnet circumferential fluks 4 rotor machine». Den kompakte og effektive motoren kan på ingen måte bare brukes i elbiler – den kan ifølge Hunstable-gutta skaleres og i omtrent alle tenkelige størrelser, fra mikromotorer med (minimum) én hestekraft til svære generatorer til vindturbinbransjen.
Skulle bygge vannpumpe
Brad Hunstable er mannen bak streamingtjenesten Ustream, som Microsoft kjøpte for 150 millioner dollar i 2016. Ifølge techcrunch.com skulle far og sønn egentlig utvikle teknologi som både kunne pumpe rent vann og lage elektrisk strøm i u-land. Slik gikk det ikke – i stedet så HET dagens lys.
– Overskygger andre motorer
Helt alene om å se potensialet er de heller ikke. På Linear Labs´ hjemmeside er Babak Fahimi, professor i elektroteknikk ved universitetet i Dallas, sitert på at HET «overskygger andre kommersielt tilgjengelige elektrisk fremdriftsmotorer».
Nyskapningen er ennå rimelig fersk, men Linear Labs sier at de planlegger å bruke en motor i en scooterprototype neste år, og i en bil i 2021. Mer om motoren kan du se i denne videoen.
Ny rapport: De rikeste vil få mest glede av Fornebubanen