E18 RUGTVEDT-LANGANGEN

Eiffage Génie Civil skal også bygge parsell 2 på E18 Rugtvedt-Langangen

Nye Veier og Eiffage Génie Civil har signert kontrakt for utbygging av parsell 2 E18 Lanner-Kjørholt.

Kontrakten ble signert av Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier og Guillaume Sauvé, President Eiffage Génie Civil.
Kontrakten ble signert av Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier og Guillaume Sauvé, President Eiffage Génie Civil. Foto: Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
9. sep. 2022 - 09:49

Parsellen inngår i prosjektet E18 Rugtvedt-Langangen. Med denne kontraktsigneringen er det klart for helhetlig utbygging av den om lag 17 kilometer lange strekningen fra Rugtvedt til Langangen.

– Det er gledelig at vi har landet kontrakten på parsell 2 E18 Lanner-Kjørholt. Utbyggingen av de to øvrige parsellene i prosjektet E18 Rugtvedt-Langangen har pågått i halvannet års tid og er i rute. For parsell 2 var det en del av kontrakten fra 2020 at totalentreprenøren skulle utarbeide detaljreguleringsplan. Vi har siden da dessuten vært i en samhandlingsfase blant annet for å optimalisere kryssløsninger på parsellen. Optimaliseringen har også resultert i at vi skal bygge en tunnel på om lag 5,2 kilometer, Grenlandstunnelen. Vi ser fram til å fortsette det gode samarbeidet med EIFFAGE Génie Civil, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier, i en pressemelding.

Det er til tider utfordringer med trafikkavviklingen på E18-strekningen fra Langangen til Rugtvedt særlig i forbindelse med helge- og ferietrafikk.

Om prosjektet E18 Rugtvedt-Langangen:

  • Hele strekningen er om lag 17 km
  • Den nye firefelts veien bygges for fartsgrense 110 km/t
  • 2020 signerte Nye Veier kontrakt med EIFFAGE Génie Civil for utbygging av parsell 1 og 3
  • I kontrakten er det en passus om detaljregulering og samhandling på E18 Lanner-Kjørholt, parsell 2
  • Utbyggingen har en samlet kontraktsverdi på ca 5,8 milliarder kroner eks. mva
  • Det er et komplekst prosjekt med store brukonstruksjoner og tunneler
  • Prosjektet inkluderer bygging av den nye Grenlandsbrua, Langangenbruene og Grenlandstunnelen
Massedød høyrest ut som ein katastrofe for ein bestand, men det treng det ikkje vera.
Les også

Slik kan vi vite hvilke fiskebestander som tåler massedød best

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.