Parsellen inngår i prosjektet E18 Rugtvedt-Langangen. Med denne kontraktsigneringen er det klart for helhetlig utbygging av den om lag 17 kilometer lange strekningen fra Rugtvedt til Langangen.
– Det er gledelig at vi har landet kontrakten på parsell 2 E18 Lanner-Kjørholt. Utbyggingen av de to øvrige parsellene i prosjektet E18 Rugtvedt-Langangen har pågått i halvannet års tid og er i rute. For parsell 2 var det en del av kontrakten fra 2020 at totalentreprenøren skulle utarbeide detaljreguleringsplan. Vi har siden da dessuten vært i en samhandlingsfase blant annet for å optimalisere kryssløsninger på parsellen. Optimaliseringen har også resultert i at vi skal bygge en tunnel på om lag 5,2 kilometer, Grenlandstunnelen. Vi ser fram til å fortsette det gode samarbeidet med EIFFAGE Génie Civil, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier, i en pressemelding.
Det er til tider utfordringer med trafikkavviklingen på E18-strekningen fra Langangen til Rugtvedt særlig i forbindelse med helge- og ferietrafikk.
Om prosjektet E18 Rugtvedt-Langangen:
- Hele strekningen er om lag 17 km
- Den nye firefelts veien bygges for fartsgrense 110 km/t
- 2020 signerte Nye Veier kontrakt med EIFFAGE Génie Civil for utbygging av parsell 1 og 3
- I kontrakten er det en passus om detaljregulering og samhandling på E18 Lanner-Kjørholt, parsell 2
- Utbyggingen har en samlet kontraktsverdi på ca 5,8 milliarder kroner eks. mva
- Det er et komplekst prosjekt med store brukonstruksjoner og tunneler
- Prosjektet inkluderer bygging av den nye Grenlandsbrua, Langangenbruene og Grenlandstunnelen