Parsellen inngår i prosjektet E18 Rugtvedt-Langangen. Med denne kontraktsigneringen er det klart for helhetlig utbygging av den om lag 17 kilometer lange strekningen fra Rugtvedt til Langangen.
– Det er gledelig at vi har landet kontrakten på parsell 2 E18 Lanner-Kjørholt. Utbyggingen av de to øvrige parsellene i prosjektet E18 Rugtvedt-Langangen har pågått i halvannet års tid og er i rute. For parsell 2 var det en del av kontrakten fra 2020 at totalentreprenøren skulle utarbeide detaljreguleringsplan. Vi har siden da dessuten vært i en samhandlingsfase blant annet for å optimalisere kryssløsninger på parsellen. Optimaliseringen har også resultert i at vi skal bygge en tunnel på om lag 5,2 kilometer, Grenlandstunnelen. Vi ser fram til å fortsette det gode samarbeidet med EIFFAGE Génie Civil, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier, i en pressemelding.
Det er til tider utfordringer med trafikkavviklingen på E18-strekningen fra Langangen til Rugtvedt særlig i forbindelse med helge- og ferietrafikk.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Om prosjektet E18 Rugtvedt-Langangen:
- Hele strekningen er om lag 17 km
- Den nye firefelts veien bygges for fartsgrense 110 km/t
- 2020 signerte Nye Veier kontrakt med EIFFAGE Génie Civil for utbygging av parsell 1 og 3
- I kontrakten er det en passus om detaljregulering og samhandling på E18 Lanner-Kjørholt, parsell 2
- Utbyggingen har en samlet kontraktsverdi på ca 5,8 milliarder kroner eks. mva
- Det er et komplekst prosjekt med store brukonstruksjoner og tunneler
- Prosjektet inkluderer bygging av den nye Grenlandsbrua, Langangenbruene og Grenlandstunnelen
![Fornøyde karer ved gjennomslaget i det nordre løpet onsdag. Fv. Kristoffer Brekke (LNS), Kuno Jolanki (LNS) og Flaviano Solesin (Sotra Link Construction).](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837947/Forn%25C3%25B8gde%2520arbeidarar%2520ved%2520gjennomslaget%2520i%2520det%2520nordre%2520l%25C3%25B8pet%2520i%2520g%25C3%25A5r..jpg)
Gjennomslag i Sotra-tunnel halvt år før fristen