Gjennomslaget i den 7 776 meter lange Eiksundtunnelen ble markert 1. februar i år. Det var ca. to måneder senere enn framdriftsplanen forutsatte. Den gangen hadde man fortsatt håp om å ta igjen det tapte, men underveis dukket det opp flere hindringer.
– Innlekkasjen ble større enn vi hadde regnet med. Vi har dekket ca. 90 % av tunneloverflaten med vann- og frostsikring. Det er 20 % mer enn forutsatt, sier prosjektleder Oddbjørn Pladsen
– Da tunnelen var ferdig sikret, hadde vi fått nye bestemmelser for tunnelsikkerhet. Ifølge de opprinnelige bestemmelsene skulle det være en nødstasjon med brannslokkingsapparat og nødtelefon i hver havarinisje, som ligger med 500 meters mellomrom. I tillegg skulle det være et brannslokkingsapparat midt mellom hver havarinisje. De nye bestemmelsene forutsetter at det skal være nødstasjon med en nødtelefon og to brannslokkingsapparater for hver 125. meter. Dessuten skal det være et batteridrevet evakueringslys med 62,5 meters mellomrom, sier Pladsen.
Når Eiksundsambandet åpnes, får ferjesambandet Eiksund-Rjånes avløsning, og 22 000 innbyggere i kommunene Hareid, Ulstein, Herøy og Sande får fastlandsforbindelse.
Siste kostnadsoverslag viser at prosjektet vil koste rundt 900 millioner 2007-kroner. Det er litt i underkant av det opprinnelige overslaget. 75 % av kostnadene skal dekkes over statsbudsjettet, mens 20 % blir innkrevd som bompenger. Det gjenstående beløpet dekkes de berørte kommunene.