Vi finner fabrikken i Pilestredet 75C i Oslo. Det er industrihistorisk sus over bygningene. På 70-tallet produserte Nera radiokommunikasjonsutstyr i lokalene i Norabakken.
I dag er frakkekledte industriarbeidere, elektronikkomponenter og loddebolter byttet ut med unge, alvorlige IT-eksperter på rekke og rad foran sine flatskjermer. Og aller innerst finner vi det aller helligste; der sitter programmererne. Der er det dyp konsentrasjon, og helt stille.
Enklere hverdag
Deres oppgave er å utvikle programvareløsninger på Microsoft Windows plattform som til enhver tid har markedets beste i pris/ytelse-forhold.
– For å få dette til må vi ha mange kunder kombinert med lave priser. Det er en del av vår visjon som bedriften ble tuftet på under etableringen i 1994, som for øvrig kort kan oppsummeres som følger: Å forenkle hverdagen for mindre bedrifter, sier Hanoa.
– Denne står fremdeles fast, men de mindre bedriftene har ganske ulike og mer raffinerte behov i dag enn i 1994. Det foregår en kontinuerlig teknologiutvikling. I dag er det en selvfølge at de fleste benytter e-post. Det var ikke tilfelle for 12 år siden, sier Hanoa.
Mamut leverer i dag integrerte løsninger for økonomistyring/regnskap, salgsstøtte, kunde- og kontaktoppfølging (CRM), innkjøp/logistikk, lønn/personal og prosjektstyring. I tillegg kommer internettbaserte tjenester som e-handel, domener, e-post og webhotell.
Internasjonalt preg
Vi finner rundt 300 av selskapets i alt 400 ansatte i Oslo. Men over 100 av dem er utlendinger. Det henger sammen med Mamuts strategi for stordrift og sentralisering av arbeidsoppgavene. Hanoa forklarer:
– Dersom en av våre irske kunder ringer vårt irske nummer, får han svar på irsk. Men kundekonsulenten sitter i Norge. Det gjelder både salg, service og andre støttefunksjoner. Det samme gjelder for de andre landene vi har virksomhet i.
Mamut opererer i dag i til sammen 16 europeiske land. – Nord-Europa er hovedmarkedet, men vi har også en viss aktivitet i landene lenger syd. Foreløpig har vi nok med å betjene disse markedene på en fullgod måte. Derfor har det ikke vært aktuelt å spre vår virksomhet til andre kontinenter, sier Hanoa.
Flere enn 300.000 kunder i Europa benytter hver dag løsninger fra programvarefabrikken i Norabakken.