Den omdiskuterte brua mellom Moss og Horten kan blir vraket. Kvalitetssikringsrapporten Oslo Economics og Atkins har laget for Finansdepartementet, konkluderer med at en tunnel er det beste alternativet.
I sin konseptvalgutredning anbefalte Statens Vegvesen enten bru eller tunnel, men viste mest interesse for et brualternativ. Brualternativet besto av ei lang hengebru mellom Horten og Jeløya og ei bru mellom Jeløya og Mosseskogen.
For å dempe store arealkonflikter på begge sider av fjorden skulle mye av traseen på land legges i tunnel. Det skulle anlegges kunstige øyer, så veianlegget aldri fysisk traff verneområdene på Jeløya utenfor Moss og Karljohansvern i Horten.
Det nå anbefalte tunnelalternativet vil gå innom Jeløya og har bru over til Mosseskogen. Forskjellen er at tunnelen kommer opp i Skoppum ved riksvei 19 et godt stykke lenger fra kystlinjen i Horten, så hellingen i tunnelen ikke blir mer enn de lovlige fem prosentene.
Les også: Derfor velger de den dyreste løsningen over Oslofjorden
Lønnsom tunnel
Beregningene til Oslo Economics og Atkins viser at det er samfunnsøkonomisk lønnsomt å bygge en ny fast vegforbindelse over Oslofjorden. Og aller best er det med tunnel.
Konklusjonen baserer seg på bompenger på 125 kroner i 20 år, og at godsterminalen blir flyttet fra Alnabru, nærmere den nye kryssingen.
Selv hvis man må investere i et tredje tunnelløp for å sørge for at sikkerheten er ivaretatt, er tunnel mer lønnsomt enn bru. I risiko- og sårbarhetsanalysen fra Sweco i forbindelse med KVU-rapporten, anbefalte man nettopp et tredje løp.
En ulykke eller brann kan gjøre at tunnelen må kjøres med toveistrafikk i ett løp i lengre tid. Jo lengre tid det går med toveistrafikk, jo mer vil bilistene øke hastigheten, ifølge analysen.
«Et brannscenario i en 16,1 kilometer lang undersjøisk tunnel med toveistrafikk vurderes å kunne få katastrofale følger,» skrev Sweco den gangen.
Les også: Forskere klør seg i hodet over mystisk kumlokk-fenomen
Konflikt
Spørsmålet er om rapporten nå vil bidra til å dempe den store motstanden lokalt mot Oslofjordkryssingen. Den foreslåtte fastlandsforbindelsen mellom Moss og Horten har spesielt skapt sterke reaksjoner på Jeløya på Mossesiden av fjorden.
«Aksjon Nei til fjordkrysning via Jeløy» synes det er positivt at bru foreslås droppet.
– Konsekvensene ved dette er altfor store, mener talsmann Gisle Haakonsen.
Aksjonistene er imidlertid ikke spesielt beroliget.
– Den foreslåtte tunnel-løsningen som inkluderer bru fra Rosnes/Jeløy over Mossesundet til Mosseskogen har dramatiske konsekvenser for Moss og kan ikke bygges, mener Haakonsen.
Dersom regjeringen ønsker å gå videre med prosjektet, forutsetter aksjonistene at dette skjer med en lang tunnel fra E18 til E6. Noe også Oslo Economics og Atkins peker på i sin rapport:
"Spesielt med tanke på de negative ikke-prissatte effektene med en bru over Mossesundet, anbefaler vi at det utredes nærmere hvorvidt et tunnelalternativ mellom E18 og E6 er realiserbart og hvilken nytte man kan få av et slikt alternativ."
Les også: Slik vil aksjonistene stoppe bruene over Oslofjorden
Drøbakforbindelsen
Rapporten fra Oslo Economics har også sett på den delen av konseptvalgutredningen som handlet om hva man skal gjøre med dagens Oslofjordtunnel mellom Drøbak og Hurum.
Statens Vegvesen mente det var best å kvitte seg med den utskjelte Oslofjordtunnelen – både av samfunnsøkonomiske og sikkerhetsmessige grunner.
Utrederne til Vegvesenet foreslo en ny bru over Håøya nord for Drøbak, fremfor å bygge et ekstra tunnelløp, da konseptvalgutredningen for nye Oslofjordkryssinger ble lagt frem i fjor.
Les også: Disse fjordkryssingene kan endevende biltrafikken på Østlandet
Nei til mer av dagens Oslofjordtunnel
Rapporten fra Oslo Economics og Atkins anbefaler å skrinlegge planene for nytt tunnelløp på dagens Oslofjordtunnel. Veien bør legges i tunnel eller bru i en kortere trasé lengre nord, ifølge rapporten. Om den er samfunnsøkonomisk lønnsom, kommer an på hvilken strategi man velger for bompenger. Denne bør avklares før man bestemmer seg.
Kvalitetssikrerne etterlyser en skikkelig utredning av et tunnelalternativ i samme trasé som den foreslåtte brua over Håøya nord for Drøbak. Brualternativet er også her omstridt lokalt.
Les også: Slik fikk Oslo sine spøkelsesstasjoner