Seksjonsleder Jon Prestegarden i Bruseksjonen i Statens vegvesen Region øst sier at man ønsker en bred gjennomgang av prosjekteringsmaterialet.
Visuelle inspeksjoner viser ikke svakheter
-Våre visuelle inspeksjoner så langt viser ingen indikasjoner på svakheter for trebruene. Men fordi vi er kjent med at det er prosjekteringsfeil på Sundbyveien bru i Akershus, ønsker vi en ny gjennomgang av prosjekteringsmaterialet, sier Jon Prestegarden.
Han forteller at dette arbeidet har høy prioritet, men at ekspertutvalget må få tid til å gjøre grundige vurderinger.
Ulike tekniske løsninger
Bruene er såkalte fagverksbruer. Tre av dem er bygd på samme måte som brua på Sjoa som raste sammen sist uke. Sundbyveien bru (fylkesveg), Fjell-leet bru (privat veg) og Blakkesrud bru (privat bru), er midlertidig stengt. De sju andre bruene er også fagverksbruer, men har andre tekniske løsninger enn den som falt ned.
De tre bruene som er stengt i Eidsvoll skal prioriteres.
«Føre var»- prinsippet
-Med unntak av Sundbyveien bru, som ble satt opp i 2011, har vi ingen indikasjoner så langt på at det er feil i prosjekteringsmaterialet for de andre trebruene. For å være på den sikre siden har vi valgt å stenge alle bruer med tilsvarende tekniske løsninger som den som raste sammen på Sjoa forrige uke inntil vi har mer fakta på bordet. Dette omfatter Sundbyveien, Fjell-Leet og Blakkesrud bru, sier Prestegarden.
Utvalget består av:
- NTNU v/Kjell Arne Marlo (samarbeider med Kolbein Bell)
- techn. Olav Olsen AS v/ Øystein Løset
- STRUCTOR v/ Erling Kristian Langbråthen
- Statens vegvesen, Vegdirektoratet v/Tormod Dyken
- Statens vegvesen, Region øst v/Hauke Burkart
I tillegg til de tre trebruene i Akershus skal prosjekteringsmaterialet for følgende trebruer sjekkes:
Hedmark fv 606 Evenstad bru
Hedmark fv 206 Ny Flisa bru
Hedmark rv 2 Skubbergsenga bru
Akershus Statsrådveien
Akershus Sletta bru
Oppland fv. 254 Tretten
Østfold rv. 111 Moumbekken bru