Trenden er den samme over hele Europa, og aller lengst går britene. Der har vegmyndighetene nylig vedtatt en 10-årsplan, som slår fast at denne formen for teknologi skal være et bærende virkemiddel for å løse de økende trafikkutfordringene. I løpet av de neste årene skal britene investere flere hundre millioner kroner i master og portaler samt i digitale opplysningstavler.
Økonomi og sikkerhet
Man står overfor de samme utfordringene i Danmark som de gjør i England. Disse dreier seg på den ene side om økonomi, i forbindelse med anskaffelse og vedlikehold, og på den annen side om trafikksikkerhet. Når det de neste årene skal brukes så mye penger på master og skilttavler, er det lett å fire på sikkerheten. Det er grunnen til at vi nå bruker store ressurser på testing og utvikling av komplette oppsett for elektronisk skilting og styring av trafikken, som både er trafikksikre og kostnadseffektive.
Lattix har hatt en pionerrolle innen utviklingen av myke, lette og påkjøringsvennlige trafikkmaster. Den stadig økende etterspørselen både i Norge og resten av verden, skyldes blant annet at mastene er meget sterke, men samtidig myke, lette og derfor trygge å kjøre på. Dette er bekrefet gjennom flere tester, og er også bakgrunnen for godkjenningen i henhold til DS EN 12767. Lattix tak utgangspunkt i de samme konstruksjonspinsippene når vi nå utvikler portaler og master for VMS (Variable Message Signs). Men her dukker det opp en ekstra utfordring.
Mast og VMS hører sammen
Denne går på at det her ikke bare dreier seg om masten eller portalen, men også det som henges på, altså selve lystavlen. Det hjelper lite å sette opp en dokumentert trafikksikker portal eller mast dersom det henges tungt og farlig utstyr på denne. En spektakulær test gjennomført i England i fjor høst bekreftet dette. I forbindelse med testen utviklet Juralco en prototyp basert på standard Lattix-profiler. Portalen hadde seks ben, to på hver side av motorveien, pluss to i midten. Dette var verdens første trafikksikre lettvekt portaltype.
Målet med testen var å undersøke følgende:
- Den totale vekten og kostnaden for en komplett portal med skilttavler.
- Muligheten for å utvikle en sikker portal som tåler en bilpåkjørsel.
- Hvordan redusere skaderisikoen for passasjerer involvert i en kollisjon med en slik
portal.
- Muligheten for raskt å fjerne portalen i forbindelse med for eksempel reparasjoner.
- Tid og kostnader knyttet til effektiv montering av portalene.
I tillegg til selve kræsjtesten, gjennomførte Juralco også en rekke datasimmuleringer med ulike forutsetninger som utgangspunkt. Konklusjonen av disse testene, både den praktiske i England og de teoretiske, var at vi har klart å utvikle portaler som er sterke nok til å bære selv store lystavler over veien, som er myke å kjøre på og som blir stående etter kollisjonen, forutsatt at vekten på lystavlene reduseres. Det samme prinsippet kan benyttes på store lystavler langs med veien, hvis de monteres på to master. Men for at oppsettingen skal være kollisjonssikker, må vekten på lyskassene ned. Hvis ikke må utstyret monteres utenfor veiens sikkerhetssone eller med dyrt rekkverk foran. Det er kostbart, tilodels farlig og tidkrevende.
Må ned i vekt
Det er et faktum at dagens lyskasser først og fremst er utviklet for å beskytte teknikken mot vær og vind og for å gi nok lys til å vise trafikkinformasjonen så effektivt som mulig. Neste skritt blir å få ned vekten først og fremst gjennom å bruke mykere materialer. Leverandørene av lysskilt mener at det skal være mulig på kort sikt å redusere vekten på et 500 kilos lysskilt med nærmere 60 prosent uten at det går utover evnen til å vise informasjon. Lattix AS er sentrale i et forskningsprosjekt som allerede er i gang og som skal bidra til å oppfylle nettopp disse målsettingene.
De fleste, og ikke minst billistene, ønsker velkommen elektronisk skilting av danske veier for å oppnå bedre traffikkflyt. Samtidig advarer ekspertene mot å la seg friste til å velge snarveier for å spare penger. «Håndbog i anvendelse af eftergivelige master» er nå innført i Danmark, og med denne starter et helt nytt kapittel når det gjelder sikkerhet langs vei. Det nye regelverket gjelder også for oppsett knyttet til elektronisk skilting og traffikkstyring.