– Ut fra de bildene jeg har sett av bygningene, tyder det på at eksplosjonen ble forårsaket av store mengder sprengstoff plassert utenfor, sier lederen for mineavdelingen i Norsk Folkehjelp, Per Nergaard til NTB.
– Min foreløpige teori er at det var snakk om en bilbombe, men det tilsier et tydelig krater i bakken, noe jeg ikke har sett ennå. Dybden av slike krater vil rett nok avhenge av underlaget, men det vil alltid være et krater, sier Nergaard.
Kraftige bilbomber etterlater seg til dels dype hull i bakken og et vifteformet skadebilde der det ofte er gapende hull i den nærmeste bygningen.
– Normalt vil det også være store mengder søndersprengte bildeler rundt slike steder, sier han.
Kunstgjødsel
Under tidligere terroraksjoner er det ofte benyttet bilbomber som i hovedsak har bestått av flere hundre kilo ammoniumnitrat, en vanlig bestanddel i kunstgjødsel, samt diesel.
– Det lukter derfor ofte sterkt av diesel etter at slike bomber er sprengt, sier Nergaard. Øyenvitner i regjeringskvartalet har ikke fortalt om slik lukt.
Slike bomber er ofte skjult i varebiler eller lastebiler, men kan også gjemmes på en tilhenger som relativt ubemerket kan etterlates i et område der det foregår vei- eller bygningsarbeider.
Koffertbombe
Per Nergaard utelukker heller ikke at en kraftigere type sprengstoff kan være benyttet, noe som vil være enklere å plassere ubemerket.
– Ut fra skadene i Oslo sentrum kan det i så fall ha vært snakk om 60–70 kilo dynamitt, som ofte er lett tilgjengelig på norske byggeplasser og anleggsområder, sier han.
– En mindre mengde militært sprengstoff, 40–50 kilo TNT, som nesten kan skjules i en koffert, vil også praksis kunnet forårsake slike skader. Men slikt sprengstoff er svært vanskelig å få tak i her i landet, sier Nergaard.