TEKNISK SETT

El-hurtigbåter er en real nøtt – de har ikke tid til å lade ved kai

Raskt bytte av batterier blir løsningen.

I ukens podkast snakker vi med innovasjonssjef Karolina Adolfsson i  hurtigbåtselskapet Norled. Hun er også medgründer i selskapet Shiftr AS.
I ukens podkast snakker vi med innovasjonssjef Karolina Adolfsson i  hurtigbåtselskapet Norled. Hun er også medgründer i selskapet Shiftr AS. Foto: Beate Johnsen
Jan M. MobergJan M. MobergTeknologiredaktør
2. mai 2024 - 17:00
Background image blurred
Teknisk sett

Teknisk sett

En podkast om teknologi, av Teknisk Ukeblad

Gå til podkasten

Det norske maritime miljøet fikk en stor fjær i hatten da verdens første helelektriske bilferge Ampere ble lansert i 2015. Det var selve starten på elektrifiseringen av den norske samferdselssektoren til sjøs. Det fine med bilfergene er at de har såpass lang liggetid at det lar seg gjøre å lade batteriene om bord tilstrekkelig til å holde ruteplanen. 

For kort liggetid

Nå skal også norske hurtigbåter elektrifiseres. Da får vi en litt annen problemstilling. Det ligger i navnet at hurtigbåter kjører fortere enn ferger. Det gjør igjen at de bruker lang mer energi enn ferger per passasjer-sjømil. Noe som av vekthensyn åpenbart ikke kan kompenseres ved å ha enda flere tunge batterier om bord.

Fordi det går relativt raskt å sette i land passasjerene og ta om bord nye reisende, vil heller ikke liggetiden ved kai være tilstrekkelig lang til å få ladet batteriene om bord.

En real nøtt, med andre ord.

I ukens podkast snakker vi med innovasjonssjef Karolina Adolfsson i  hurtigbåtselskapet Norled. Adolfsson er også initiativtaker til løsningen på hurtigbåtenes utfordringer med lading, en teknologi som markedsføres under merkevaren Shiftr.

Equinor har gått i bresjen ved å stille krav til offshorerederiene for at de skal  velge mer energi- og drivstoffgjerrige løsninger. Først var det  dual fuel med naturgass (LNG) og deretter batterihybride skip. Nå kommer krav til lav- og nullutslipp i form av ammoniakk i neste anbud. Her er det LNG-devne PSV-skipet Rem Eir ved Gullfaks C i juni 2023.
Les også

Også oljebransjen må få klimakrav

Bom bytter batteri 

Konseptet er en landbasert bom som sørger for at batteriene om bord i hurtigbåten blir byttet i løpet av få minutter. På denne måten vil hurtigbåtene kunne opprettholde sine korte stopp og samtidig få fulle batterier i tide til neste avgang. 

Hør ukens episode av Teknisk Sett, der Karolina Adolfsson forteller om hvordan norsk hurtigbåter allerede i løpet av 2024 vil starte omleggingen fra diesel til batteridrift. En omlegging som i høyeste grad også har hatt støtte fra både Forskningsrådet, Innovasjon Norge og en rekke samarbeidspartnere. 

Startup-selskapet Shiftr AS eies for øvrig 100 prosent av Norled. Organiseringen av konseptet i et eget AS indikerer at planene også kan inneholde en fremtidig ambisjon om internasjonal satsing.

Sannsynlig med et nytt og elektrisk maritimt eventyr fra Norge, her altså. Lytt og gjør din egen vurdering av den dimensjonen!

Administrerende direktør Ada Jacobsen i Maritime Cleantech gikk hardt ut mot regjeringens budsjettforslag og håper nå at SV kan få inn betydelig mer satsing på grønne løsninger.
Les også

Maritim-topper håper SV får gjennomslag på klima og miljø

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.