MARITIM

Elbåt tar helt av – møt teknologi­sjefen som kan forklare hvorfor

Er du villig til å ofre fart og bråk, kan du få en mye mer behagelig opplevelse på sjøen.

Teknologisjef Jakob Storjord Anderson i GreenWave lever og ånder for elektriske båter.
Teknologisjef Jakob Storjord Anderson i GreenWave lever og ånder for elektriske båter. Foto: Odd Richard Valmot
24. juni 2021 - 20:30

Det snakkes mye om elektriske fritidsbåter, og det er mange initiativer på gang. Greenwave mellom Tvedestrand og Risør er i full gang.

Jakob Storjord Anderson er teknologisjef i selskapet og kan fortelle oss at de har bygget 12 nye båter av typen de kaller 601 i år, og i tillegg har de bygget om 18 eldre fra diesel og bensin til el-drift med batteri.

Dette er ikke båter for dem som vil opp i plan og kjøre i 40-50 knop. Dette er for dem som vil nyte sjølivet i fulle drag og hvor turen er viktig. Litt som med snekker, men uten støy, vibrasjoner, eksos og lukt. Her er det måkeskrik, bølgeskvulp og saltvann som er erstatningen.

I standard utførelse har båten en 7,5 kW motor og et 10 kWh batteri. Det kan høres lite ut, men reduserer du farten til behagelige 4 til 5 knop, holder batteriet i fem timer. Øker du med én knop til 6, dobles strømforbruket.

Det koster 150.000 kroner å bygge om en gammel båt eller 450.000 for en ny.

Teknisk Sett: Moberg & Valmot

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.

Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.
Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.

Elbil – Teknisk sett

TU har også podkast om elbiler. Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.

Her finner du Elbil – Teknisk sett:

Det 113 meter lange bulkskipet får en rekkevidde på 1900 nautiske mil ved et gjennomsnittlig bidrag fra vind. Skroget er designet av TNSDC og er spesialtilpasset påvirkningen fra vind samt at fartøyet er utstyrt med større ror enn vanlig.
Les også

Skal seile med rotorseil og hydrogen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.