MOTOR

Elbil blir kjendisbil

Tore Stensvold
12. mars 2007 - 13:01

Den nye Think City har sjarmert kjøpere i fleng. Det er allerede lange ventelister.

Nå er økonomien i selskapet sikret gjennom en gruppe nye investorer. Fire kjendiser troner på toppen av den lista.

Kjendispenger

For dem som skal kjøre den nye Think City, må de belage seg opphold på en eksklusiv venteliste. De første utgavene av bilen ruller ikke ut av fabrikken før ved årsskiftet.

I dag kunngjør Think at de har hentet inn 25 millioner dollar (ca. 154 millioner kroner). De som nå har investert i Think er: Sundt AS (Petter Sundt), Canica AS (Stein Erik Hagen), Centra-gruppen (Christian Stabell Eriksen) og Home Invest AS (Petter Stordalen).

Ventleiste

Av utenlandske investorer, toppes listen av det amerikanske investeringsselskapet Wintergreen Advisers og Heinz Family Trust.

-Vi har ventelister på nye biler, men kunne også satt opp en venteliste av investorer, forteller Willums.

Rekkevidde doble

Ny batteriteknologi gjør at Think City har dobbel så lang rekkevidde som tidligere. Nå kan man kjøre hele 180 kilometer uten å lade.

- Det er ikke vår ambisjon å lage bilen folk drar på ferie med, men å lage den beste bilen i verden for bytrafikk, sier adm. direktør Jan-Olaf Willums til TU.

Venteliste

Ny design har høstet positiv omtale både i og utenfor Norge. Ny konstruksjon og nye materialer gir enda større trygghet i trafikken.

-Vi er veldig entusiastiske og gleder oss til å levere denne bilen til utålmodige kunder, sier Willums.

Selv om salget ikke er kommet i gang har allerede mellom 300 og 400 sagt seg villige til å kjøpe bilen.



Prøver igjen

Det bygges nå et nytt selskap, men på et sterkt fundament.

Ford Motor Company investerte nærmere 150 millioner dollar, inntil det solgte selskapet til Kamkorp Microelectronics av strategiske grunner i 2003.

Våren 2006 tok nye eiere over og satte i gang arbeidet med å ferdigstille Th!nk City.



Skandinavia først

- Nå satser vi fullt på validering og oppstart av produksjonslinjen og produksjon av testbiler og markedsbiler, lansering av bilen inklusive service og ettersalg, sier Willums.

Ved årsskifte skal vi kunne produsere spennende biler for det norske og skandinaviske markedet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.