Riktignok har BMWs underbruk Mini laget 500 elektriske Mini E som leases ut i USA.
Men ActiveE som den kalles, er den første med BMW-emblem på panseret.
Elbilen er basert på 1-serie kupé (E82) og er foreløpig på konseptstadiet. Den debuterer på bilmessen i Detroit på nyåret.
Lagt på seg 350 kilo
ActiveE gjør ikke stor skam på BMWs sportslige slektstre. Bakhjulene (selvsagt) drives av en elektromotor som yter 125 kW (170 hk) og 250 NM.
På tross av at den elektrifiserte 1-serien har 1800 kilo å drasse på, 350 kilo mer enn en 120d, skal den klare 0-60 km/t på under 4,5 sekunder og 0-100 km/t på under 9 sekunder.
Elbilen skal dessuten ikke bli noen sinke i kollektivfeltet. BMW oppgir at toppfarten blir elektronisk begrenset til 145 km/t. Og legger til at lavt tyngdepunkt og gunstig akselvektfordeling er med på å sørge for kjøreegenskapene.
Bosch/Samsung
Motoren får strøm fra en litiumionebatteripakke som BMW har utviklet sammen med SB LiMotive.
Batteriprodusenten SB LiMotive ble stiftet for et drøyt år siden av de to industrigigantene Bosch og Samsung som eier halvparten av selskapet hver.
Les saken: Bosch satser på elbiler
Foreløpig produserer SB LiMotive batteriene på ei pilotlinje i Sør-Korea, mens batteripakkene og -systemene konstrueres i Stuttgart. Om et par år skal batteriene produseres på den kommende fabrikken i Ulsan, Sør-Korea. Byggingen av denne startet i september.
BMW oppgir ikke størrelsen på batteriet, kun rekkevidden på 160 km (100 miles) som også er et av kravene for noen av elbilinsentivene i USA.
Plass til fire
Samtidig sier produsenten i pressemeldingen at fullading med 50 ampere skal gå på tre timer og 32 ampere på 4,5 timer, uten å nevne spenning eller fase. Men gitt at det er 230 V énfas, altså en ladeeffekt på henholdsvis 7,4 og 11,5 kW, er det grunn til å tro at batterikapasiteten ligger rundt 33 kWh.
Selv med all elektronikken og kjemien om bord er det likevel plass til fire personer og 200 liter bagasje.
BMWs plan for ActiveE er å sette den i trafikk i forskjellige testprosjekter som med Mini E.