Langsomt peker pilene mot et felles system for ladning av elbiler. Phoenix Contact har vært med å utvikle løsningen med én kontakt for både vekselstrøm og likestrøm som høyst sannsynlig blir EUs standard.
– DC-løsningen blir nok mer for å toppe ladingen underveis, når det skal gå raskt, ellers blir nok AC mest brukt, sier Henning Grorud, administrerende direktør for Phoenix Contact i Norge.
Han sier det er morsomt at et selskap som mange fortsatt hovedsakelig forbinder med rekkeklemmer nå er med på elektrifiseringen av transportsektoren. Selskapet leverer sine systemer til Volkswagen-konsernet for deres elbiler. Han viste produktene på Eliaden.
Selskapet vil være leverandør til produsenter av ladestasjoner, og bilfabrikker. Ved siden av kontaktene leverer de også kontrollere til ladesystemer og programvare for å sy det hele sammen.
– Våre systemer kan brukes til å lede strøm mellom ladestolper. Det kan være aktuelt om det kobles til biler som til sammen krever mer enn 300 A, mens det ikke er mer enn 100 A tilgjengelig, sier Grorud.
De store produsentene av ladestasjoner er ikke i Norge, men Grorud ser for set et mindre nisjemarked, for eksempel for veggladere.