– Avgiftsfritak på elbiler er en vanvittig dyr og dårlig måte å kutte i våre CO2-utslipp på, sier æresprofessor Bjørn Lomborg ved Copenhagen Business School til epn.dk .
Dilemma
Også i Danmark benyttes avgiftsfritak som virkemiddel for å få flere til å kjøpe elbil.
Og på samme måte som i Norge har politikerne gått i tenkeboksen når det gjelder hvor kraftige og langvarige disse insentivene skal være.
Dilemmaet er at dersom folk gjør slik staten vil, kommer den samme staten til å tape milliarder av kroner i samlede bilavgifter, det vil si engangsavgift, årsavgift, drivstoffavgift og bomavgift.
– Jeg vet ikke hvordan vi skal løse dette. Det er heller ikke tatt stilling til spørsmålet ennå, sa samferdselsminister Liv Signe Navarsete da hun tidligere i mai lanserte målet om at den norske bilparken bestå av minst 10 prosent ladbare biler innen 2020.
Les også: Navarsete forvirret om avgiftslette
Regner på provenyer
Den samme utfordringen har danskenes klima- og energiminister Connie Hedegaard:
– Hvis interessen for elbiler blir så stor som vi håper, er vi nødt til å se på hvordan vi skal unngå hullet i statskassa. Vi har folk som sitter og regner på dette nå. I dag henter vi 40 milliarder kroner årlig i bilavgifter, sier Hedegaard til epn.dk .
Hun har foreløpig lovet fullt avgiftsfritak for elbilene fram til 2012 og fortsatt gunstige avgifter fram til 2015.
I Norge henter staten inn rundt 55 milliarder kroner årlig i samlede bilavgifter.
Les også: Taper 55 milliarder på el-bilsatsing
Langt dyrere enn kvoter
Ifølge Bjørn Lomborg vil den danske stat, avhengig av hvor mange elbiler som kommer og hva slags avgiftsregime som fortsetter, risikere tapte inntekter i størrelsesorden 25 til 84 milliarder kroner fram mot 2020.
– Det vil gi en pris på mellom 5.000 og 11.000 kroner for hvert tonn CO2 man unngår å slippe ut, sammenlignet med de 42 kronene man i dag kan redusere et tonn CO2 for, hevder den kjente, men samtidig kontroversielle, danske klimadebattanten.