ELBIL

Elbiler med 800 volt-batteri kan ha kortere levetid

Det er både fordeler og ulemper med å øke spenningen i elbilene.

18. mai 2021 - 20:30

Vis mer

Flere elbilprodusenter kommer med biler bygget på 800 volt-arkitektur. Foruten Porsche, som var først ute med en masseprodusert bil med slik arkitektur, har senere Audi kommet til med sin E-Tron GT, og snart også Kia og Hyundai, blant andre. Andre elbiler har stort sett 400 volt-arkitektur.

Fordelen med å gå opp i spenning er blant annet at lading kan gå raskere, og du kan få kraftigere motor. Men det er også ulemper.

For eksempel vil økt spenning gi færre parallelle kretser i batteriet, som kan gjøre batteriet mindre pålitelig. Det stilles også strengere krav til isolasjon av kretsene, som kan komplisere systemet.

I denne episoden har vi snakket med Jonas Kristiansen Nøland, førsteamanuensis i energiomforming og elektromagnetisme ved NTNU, om hva forskjellene er på elbiler bygget på 400 og 800 volt.

Episoden er den første av to om temaet. Neste uke snakker vi med ladeoperatøren Mer om hvorfor de ikke bygger 800 volts ladestasjoner i dag, og når de ser for seg å bygge ut dette.

Elbil – Teknisk sett

I podkasten Elbil – Teknisk sett tar Teknisk Ukeblads journalister Mathias Klingenberg og Marius Valle opp ulike temaer knyttet til elbiler. Vi snakker om bilmodeller vi tester, intervjuer mennesker som jobber med elbil, og dykker ned i tekniske detaljer og konsepter.

Du kan forvente en upolert, entusiastisk podkast i uformelle settinger. Vi filmer alle podkastene, slik at du kan velge om du kun vil høre eller også se oss og bilene.

Vi er svært glade for alle tips og innspill: Kontakt gjerne Marius eller Mathias med kommentarer, kjeft, eller forslag til temaer og/eller intervjuer.

Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.

Her finner du Elbil – Teknisk sett:

Vil du høre mer? Lytt også til vår ukentlige podkast Teknisk sett – Moberg & Valmot:

Frank van Meel, sjef for BMW M, under lanseringen av den nye generasjonen M5. I bakgrunnen står en M5 Touring.
Les også

BMW: – Dette er ikke den siste med forbrenningsmotor

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.