Noen steder i landet blir elbiler uten bombrikke automatisk fakturert full pris. Deretter må bileier søke bomselskapet om å få tilbake pengene de har til gode.
Dette gjelder ikke Fjellinjens bomstasjoner som står for mesteparten av bompengeinnkrevingen i Oslo og Akershus. For biler uten bombrikke leses skiltnummeret, bruk av drivstoff sjekkes mot motorvognregistret og man får automatisk elbilpris.
– Slik har det vært hos oss siden 2017, sier kommunikasjonssjef Håkon Nordahl i Fjellinjen.
Det er Norges Automobil-Forbund (NAF) som reagerer på at enkelte bomselskaper ikke automatisk sjekker om biler uten brikke er elbiler.
– Mange tror nok at bomstasjonen gjenkjenner en elbil via nummerskiltet, men slik er det ikke, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF i en pressemelding.
Blir du fakturert full pris må man søke bomselskapet i ettertid om å få tilbake rabatten. NAF mener dette er lite effektivt.
– Vi mener bompenger som system er modent for skraphaugen, sier Ryste.
Artikkelen er oppdatert med informasjon om forholdene i Fjellinjen, landets største selskap på innkreving av bompenger.

Naf: Slik betaler du minst for elbillading