Statsbudsjettet ga ikke noe stort løft verken for investeringer i nytt materiell eller bedring i driftstilskuddet for fylkesvegferjene. Kostnadene skyter i været og vegdirektøren leter etter måter å dempe kostnadsveksten på:
-Miraklenes tid er ikke forbi, heller ikke i ferjedriften, sier vegdirektør Terje Moe Gustavsen til Våre Veger.
Stort misforhold
For ferjefylkene er det et stort problem at anbudene har skutt i været med opptil 40-45 prosent og at det er et stort misforhold mellom rammeoverføringene fra staten og det faktiske forbruket til ferjedrift. I landets største ferjefylke, Møre og Romsdal, er dette misforholdet på 90 millioner kroner per år, ifølge fylket selv.
Vegdirektør Terje Moe Gustavsen sier til Våre Veger at en er veldig klar over at utgiftene til ferjedrift har skutt i været. Vegdirektoratet har fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å se på årsakene til dette og hva som kan gjøres for å dempe kostnadsveksten.
Betydelig kostandsvvekst
Han sier at kostnadsøkningen har vært betydelig de siste årene
-Dette kan ha både med måten vi innretter driften på og med andre forhold. Det har vært en veldig omstrukturering på rederisiden fra mange til i praksis fire rederier som driver med ferjedrift innenlands.
Vegdirektøren vil ikke forskuttere noe som helst, men har tro på at en konklusjon kan foreligge om to-tre måneder. Om det må mirakler til for å finne løsninger som leder ferjedriften ut i et smulere farvann med mindre kostnadsvekst ønsker han ikke å si noe om - men fastslår uansett at miraklenes tid ikke er forbi.
Køer og frustrasjon
I landets største ferjefylke, Møre og Romsdal, lover statsbudsjettet økt kapasitet på to store riksvegsamband, Molde-Vestnes og Halsa-Kanestraum – begge på kyststamvegen E39.
For to fylkesvegsamband der det ofte er køer og mye frustrasjon blant reisende som blir stående igjen på kaia når ferja går, Sølsnes-Åfarnes (fylkesveg 64) og Hareid-Sulesund (fylkesveg 61) , lover statsbudsjettet ingen bedring.
-Vi har veldig mange gamle ferjer som vi gjerne skulle ha skiftet ut med nye. I tillegg er det et misforhold mellom rammeoverføringen fra staten og behovet på ca. 90 millioner kroner, fastslår samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal overfor Våre Veger.