Selskapet No Fuel er under etablering og ser ut til å bli en breddeleverandør innen elektrisk framdrift.
Det som blir et datterselskap til Kontroll Elektro AS i Lysaker har startet med å importere en elektrisk båt – Lear 204.
– Vi satser på å forhandle det meste innenfor elektriske framkomstmidler. Vi retter oss først og fremst mot bedriftsmarkedet, og jobber med ulike konsepter som for eksempel elbilleasing – en nøkkelferdig pakke der vi står for vedlikehold og drift og dessuten monterer ladestasjoner, forteller Jonas Broman Olsson i No Fuel.
Tesla og Reva?
I tillegg til Lear-båtene skal No Fuel også forhandle elektriske båter fra svenske Storsjö. I første omgang 23- og 26-fotssnekker som blir klar tidlig i 2010.
Avtale med den tyskproduserte elscooteren e-max er på plass. Dette er en sekshesters scooter med 7-9 mils rekkevidde. Selskapet skal også tilby sykler med elektrisk hjelpemotor.
Men elbilavtale mangler foreløpig:
– Vi er i diskusjoner med Reva Norge om å kunne forhandle den kommende Reva NXR – en elbil jeg tror vil knuse konkurrenter som for eksempel Think City i det rimeligste segmentet. I tillegg jobber vi med å bli importør for Tesla, som allerede i dag har tett samarbeid med Lear. Her er det den kommende familiebilen Model S som er mest interessant, forteller Olsson.
El-luksus
Foreløpig er det altså en 20-fots elektrisk båt som selskapet har til salgs. Under alle sitteplassene i Lear 204 er det plassert til sammen seks batterier av typen AGM («absorbent glass mat»).
De klarer å holde elektromotoren i gang mer enn lenge nok for de fleste, ti timer i femknops fart. Toppfarten er seks lydløse knop på et skrog som er konstruert fra bunn av til å gå på el.
Taket kan heves og senkes over de tolv sitteplassene som på beste amerikanske maner har tilgang til tolv romslige koppholdere.
Foran er det plass til både toalett, mikrobølgeovn, 3G-router og subwoofer til det store JBL-anlegget. Denne best utstyrte versjonen koster cirka 500.000 kroner.
– Privatmarkedet blir neppe så stort, men for hoteller som ligger i skjærgården eller inntil innsjøer, bør dette være et meget bra og miljøvennlig alternativ, sier Olsson.