Tidligere i mai tildelte fylkeskommunen kontrakten for fergesambandene Hareid–Sulesund og Magerholm–Sykkylven på Sunnmøre til Fjord1. Her vil det komme fem nye plugg-inn-elektriske ferjer som reduserer CO2-utslippene med hele 89 prosent. Nå står sambandene Seivika–Tømmervåg og Edøy–Sandvika på Nordmøre for tur.
– Sunnmøre-prosjektet viser at det er mulig å kutte store utslipp ved å ta i bruk ny teknologi i neste generasjons ferjer. Vi er glade for at Møre og Romsdal fylkeskommune fortsetter med høye ambisjoner om å redusere utslipp fra ferjene også på Nordmøre, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.
Over 50 millioner i støtte
Enova har gitt fylkeskommunen tilsagn om inntil 54,5 millioner kroner til infrastrukturen som må til for å lade fergene ved kai. Fylkeskommunen mener mulighetene nå er gode for å gjøre de to fergestrekningene på Nordmøre mer klimavennlig:
¬– Vi er svært fornøyd med positivt tilsagn fra Enova. For å realisere gode miljøløsninger på fergedrifta er vi helt avhengig av gode støtteordninger. Dette reduserer merkostnaden som fylkeskommunen får ved å stille strenge miljøkrav. Vi ser fra tidligere at med tildeling fra Enova oppnår vi store forbedringer for miljøet. Da kan vi satse på miljøtiltak knyttet til fergedrift, sier Arild Fuglseth, samferdselssjef i Møre og Romsdal fylkeskommune.
Møre og Romsdal viser veg
Oppstart for begge sambandene og resten av Nordmørspakken er 1. januar 2020, og el-fergene vil være på plass seinest 2021. Enova har med dette bidratt til å elektrifisere i alt 24 fergesamband i Møre og Romsdal, Hordaland og Sør-Trøndelag.
– På vegen mot lavutslippssamfunnet må transportsektoren bli tilnærmet utslippsfri. Dette prosjektet vil bidra til å videreutvikle teknologien og gjøre batteriløsninger konkurransedyktige. Med dette anbudet er Møre og Romsdal derfor med på å vise veg internasjonalt, både innenfor fergedrift og sjøfart generelt, sier Kvam i Enova.