ELBIL

Elektrifiseres bilparken raskere av vennskapelig konkurranse?

Mens rekkeviddeangst er bilføreres hovedbekymring i Norge, oppgir svenskene helt andre grunner hvis de ikke vil ha elbil.

Kan vennskapelig konkurranse mellom Norge og Sverige gi elektrifiseringen en ekstra dytt? En ny rapport fra EY Norge peker på forskjeller i elbilbruken mellom de to landene.
Kan vennskapelig konkurranse mellom Norge og Sverige gi elektrifiseringen en ekstra dytt? En ny rapport fra EY Norge peker på forskjeller i elbilbruken mellom de to landene. Foto: Mathias Klingenberg
Martin Cardell, partner og leder for Global Mobility Solutions i EY
27. juli 2023 - 11:47

EY har nettopp lansert den årlige rapporten Mobility Consumer Index (MCI), som tar for seg de store trendene i elbilmarkedet i verden.

Mens norske TV 2 slo opp at elbilsalget i Sverige øker raskere enn i Norge, vinklet svenske DN på at Norge hadde kommet lengst i elektrifiseringen av bilparken. Kan vennskapelig konkurranse mellom Norge og Sverige gi elektrifiseringen en ekstra dytt?

Den ferske MCI-rapporten tar ikke høyde for dette, men den finner likevel mange spennende forskjeller mellom Norge og Sverige. Det man først kan merke seg, er at rapporten blant annet viser at forventet årlig vekst av salg av elbiler i Sverige er på hele 17 prosent, mot Norges 4 prosent.

Det betyr at i Sverige er den prosentvise økningen i salget av elbiler svært mye sterkere enn i Norge. Til tross for en stor forventet vekst i det svenske elbilmarkedet, troner Norge fortsatt i toppen med en av de mest elektrifiserte bilparkene i verden.

Nærmer seg full dekning

Nordmenn og svensker er ikke bekymret for samme ting når de velger bort elbil, mener Martin Cardell i EY. <i>Foto:  EY Norge</i>
Nordmenn og svensker er ikke bekymret for samme ting når de velger bort elbil, mener Martin Cardell i EY. Foto:  EY Norge

Trenden med en høyere prosentvis økning i salget av elbiler i Sverige, sammenlignet med Norge, må sees i sammenheng med hvor langt landene har kommet i elektrifiseringen av bilparken.

Norge er et av de landene i verden som har kommet lengst i elektrifiseringen av bilparken. Elbiler og ladbare hybridbiler har en markedsdekning på rundt 90 prosent frem til april 2023. Innen 2030 er forventningen at man har en markedsandel på omtrent 99 prosent med over 193.000 enheter solgt. Samme tall for Sverige er 92 posent med over 362.000 enheter.

Dessuten utgjorde ny-elbilsalget i Norge 70 prosent i 2022, mens tilsvarende i Sverige «kun» var på 31 prosent. Til tross for en sterkere vekst i elbilmarkedet i Sverige enn i Norge, handler det nok først og fremst at landene har kommet ulikt i utviklingen av markedet. Det kan blant annet skyldes at myndighetene i Norge var tidlig ute med subsidier elbiler og gi andre fordeler for å få fart på utviklingen.

Evige skeptikere

Rapporten viser oss også at det er forskjeller mellom Norge og Sverige når det kommer til dem som velger bort elbilen. Rekkeviddeangst er hovedbekymringen i det langstrakte Norge, mens det i Sverige er bekymring knyttet til mangel på ladestasjoner – som er godt utbygget i Norge.

Endrede geopolitiske utfordringer, som har gitt høyere drivstoff-, olje- og gasspriser, pekes i rapporten på som en viktig faktor for at folk nå er mer villige til å vurdere elbil enn tidligere. Likevel finnes det noen som er evig skeptiske.

EYs MCI-rapport skiller nemlig mellom ulike kundegrupper. Generasjon X og millennials foretrekker eksempelvis elektriske biler, mens baby-boomers foretrekker tradisjonelle fossilbiler. De med middels inntekt foretrekker hybrider og ladbare hybrider, mens de med høyere inntekt heller mot elektriske biler. Den klassiske by versus land-aksen viser at de som bor på landet foretrekker mer tradisjonelle biler enn de som bor i mer sentrale strøk.

Nå blir det spennende å følge trendene frem mot 2030. Om EYs analyse er riktig, vil de aller fleste nye biler om et knapt tiår være elektriske. Det forutsetter likevel at man fortsetter å bygge ut ladenettet, fortsetter med incentivordninger og at elbilene fortsetter å utvikle seg til å bli mer effektive, både når det kommer til rekkevidde og hvor hurtige de er å lade.

Så får vi heller se om vennskapelig konkurranse fører med seg at den norske og svenske bilparken elektrifiseres enda raskere enn hva vi forutsetter i rapporten.

Da denne Volvoen rullet ut fra Torslanda fabrikken, var det siste gang bilmerket laget en dieselbil. Volvos strategi har gjort at de sannsynligvis allerede i dag har lavere CO2-utslipp enn kravet neste år.
Les også

Volvo har allerede klart utslippskrav

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.