Den elektriske fergen Elrond, som skal settes i drift på Randsfjorden, blir 18 millioner kroner dyrere fordi den ikke seiles fra havet til innsjøen i Innlandet.
Ferger til norske riksveier som bygges i utlandet og som seiler hjem for egen maskin, blir ikke pålagt moms.
Men MF Elrond bygges i Rotterdam og skal deretter fraktes i deler via Drammen havn og på trailere til Røykenvik i Gran kommune, der den skal settes sammen.
![Xometry](https://images.gfx.no/80x/2852/2852686/xometry%2520logo%2520slogan%2520blue.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy229,cw1999,ch666,2000x/2870/2870873/image1.png)
Dermed vil Skattedirektoratet ha 18 millioner kroner i moms, skriver VG.
![Det er ikke mulig for den nye fergen Elrond å seile opp fra havet til innsjøen Randsfjorden (bildet). Dermed er den momspliktig og blir 18 millioner kroner dyrere. <i>Illustrasjon: Sivilingeniør Ola Lilloe-Olsen</i>](https://images.gfx.no/290x/2670/2670495/RANDSFJORDFERJA%2520Profil%2520pa%25CC%258A%2520Randsfjorden-JUNI19.2000x1127.jpg)
– Vi er et innlandsfylke, og det er ikke mulig å seile til Randsfjorden. Og vi er pålagt av myndighetene å konkurranseutsette slike store anskaffelser i EØS-området. Momsregningen føles helt urimelig, sier fylkesordfører Even Aleksander Hagen (Ap).
Oppland-representanten Rigmor Aasrud på Stortinget har nå sendt et skriftlig spørsmål om momsregningen til finansminister Jan Tore Sanner (H).
![Strømprisene faller.](https://images.gfx.no/undefinedx/2791/2791739/H%25C3%25B8yspentmast%252C%2520kraftledning%252C%2520kraftmast%252C%2520hurum%2520(1).jpg)
Utenlandskabler og flaskehalser ga dobbelt så høy spotpris