Hamratunnelen er en rassikringstunnel på fylkesveg 517. Strekningen den inngår i har en årsdøgntrafikk på ca. 400. Når Sandsfjordbrua åpnes høsten neste år, vil trafikken øke betraktelig. Da blir vegen en del av den faste forbindelsen over Sandsfjorden
Oppdraget som er utlyst, omfatter levering om montering av alle elektroinstallasjoner i tunnelen i tillegg til veglys på en ca. 500 meter lang dagstrekning mellom tunnelen og Lovraeidet, hvor fv 517 møter rv 13.
13 km lavspentkabel, 1,1 km fiberkabel og 0,9 km antennekabel skal leveres og monteres av den som får kontrakten, foruten to ventilatorer, en km kabelbru, 170 lysarmaturer, 38 ledelys, 10 nødskap, 3 nødkiosker, nødtelefonanlegg, en 12 meter høy antennemast og 12 lysmaster.
Tunnelen inngår i en 3,15 km lang strekning på fv 517 mellom Tysingvatnet og Lovraeidet. I 2012 fikk det danske firmaet E. Pihl & Søn kontrakten på driving av tunnelen og utbedring av vegen. Etter at tunnelen var ferdigsprengt, gikk firmaet konkurs. Bertelsen & Garpestad fikk oppdraget med å fullføre danskenes jobb.
Elektrojobben må være fullført innen 15. november. Det er foreløbig usikkert når Hamratunnelen kan åpnes, men det blir lenge før fylkesveg 517 blir en del av den faste forbindelsen over Sandsfjorden.