Eidsvolltunnelen ligger på den 18,5 km lange strekningen Dal-Minnesund, som skal være utvidet høsten neste år. ÅDT gjennom tunnelen var på 14 000 i 2008.
Det ene av oppdragene gjelder elektroinstallasjoner. Den som får kontrakten skal blant annet levere og montere rømmingslys, nødstasjoner, fordelingstavler og radioanlegg. Oppdraget omfatter også montering av lys på E 6 både i tunnelen og i dagen. I tunnelen og i kryssområdene blir det tradisjonelt veglys. For øvrig blir lyset svært dempet. Den eneste lyskilden på E 6 nord for Dal blir et LED-lys med en styrke på en watt for hver 40. meter. Levering av lys inngår i en annen entreprise som blir tiltransportert elektroentreprisen. Det samme gjelder vifter.
Det andre oppdraget gjelder styring, regulering og overvåking (SRO). Det omfatter blant annet levering og montering av utstyr for videoovervåking med hendelsesdetektering, innvendig belyste fartsskilt og mekanisk variable skilt.
Den eller de som får kontraktene må få utstyret på plass i det nye sørgående løpet tidsnok til at det kan åpnes for trafikk i mars neste år. Da overtar det trafikken i begge retninger, mens elektroentreprenøren(e) fjerner alt utstyr i det gamle løpet. Dette løpet får til slutt samme utrustning som det nye.
I begynnelsen av oktober skal hele strekningen Dal-Minnesund være ferdig. Da ville Eidsvolltunnelen blitt en flaskehals, hvis den opprinnelige framdriftsplanen hadde blitt fulgt. Det nordgående løpet i tunnelen skulle ikke være ferdig før våren 2012. Senere har Vegvesenet inngått en avtale med entreprenøren om forsering av tunnelarbeidet, slik at hele anlegget kan åpnes samtidig.