Harstadåstunnelen er det største delprosjektet i Harstadpakken, som er kostnadsberegnet til 1,6 milliarder 2016-kroner. Tunnelen drives av det spanske firmaet Aldesa. Gjennomslaget skjedde i oktober i fjor.
![Harstadåstunnelen er markert med stiplet linje. De som vil ha elektromontasjen i tunnelen, må gi anbud innen 15. juni. <i>Foto: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2300/2300229/Harstadastunnelen.jpg)
Elektrojobben omfatter blant annet levering og montering av 2,6 km kabelstiger, 27 km el-kabler, 230 lysarmaturer i tunnel og 23 lysmaster med armaturer på veg i dagen.
Artikkelen fortsetter etter annonsen![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
annonsørinnhold
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Nye PC-er visker ut forskjellene mellom fysiske og virtuelle møter
Videre skal det leveres og monteres 14 vifter, 56 ledelys, 6 nødkiosker, 12 nødskap, 30 gjennomlyste skilt, SRO-anlegg med lokal PLS-styring og kommunikasjon til VTS, 10 km fiber- og telekabler for signal, kommunikasjon og ITV og 3,5 coax-kabler for DAB+ og nødnett.
Innen 2. september 2019 må jobben være gjort. Senere på høsten samme år blir tunnelen åpnet.