Tunnelen inngår i E134. Den går mellom Gvammen i Hjartdal kommune og Århus i Seljord kommune. Sammen med et par kilometer tilstøtende veger vil den forkorte E134 med 11 km. Gjennomslag i fant sted 3. mai.
Oppdraget som er utlyst nå, omfatter både levering og montering. Med en lengde på over 9 km må det bli en stor jobb. Den omfatter blant annet 200 km kabler, 10,5 km kabelstige, 1 700 tunnellysarmaturer, 150 lysmaster og armaturer i dagsonene, 200 belyste skilt i tunnelen og 70 innvendig belyste skilt.
Den som får kontrakten skal dessuten levere og montere 24 hovedtavler, 32 ventilatorer, 85 nødstasjoner, 200 overvåkningskameraer og 24 batteripakker for UPS.
Det vil også bli rundt ca. høyttalere i tunnelen. Det er ikke noe krav om det nå, men i den nye håndboka forutsettes det at det skal være høyttalere i lange tunneler.
- Vi har valgt å montere høyttalere siden kravet vil komme. Hensikten med dem er å kunne gi beskjed til folk som ikke har radio i bilen om hva de skal gjøre hvis de må rømme til fots, sier byggeleder Trond Øygarden i Statens vegvesen.
Elektro- og SRO-installasjonene er prosjektert av Sweco. Jobben må fullføres til åpningen av tunnelen som er planlagt julen 2019. Da blir det vesentlig lettere å ta seg fram på E134. I tillegg til at vegen blir forkortet, blir en strekning med dårlig standard fjernet fre europavegnettet. På den gamle vegen er det en høydeforskjell på mer enn 260 meter, mens den nye tunnelen blir nesten helt flat.