Det mest omfattende arbeidet skal utføres i tunnelen. I entreprisen inngår blant annet 24 ventilatorer, 40 km elkraftkabler, 4,5 km kabelstiger og andre bæresystemer, 600 lysarmaturer, 128 ledelys, 50 gjennomlyste skilt, 21 nødskap og 12 fordelere.
Den som får kontrakten skal også installere SRO-anlegget med lokal PLS-styring og kommunikasjon til VTS. Det skal legges 12 km fiber- og telekabler for signal og komunikasjon og 7 km coax-kabler for radio og nødnett.
Anleggene i dagen består av 200 meter veg på Bjarkøy, 2 km veg på Grytøy og 400 meter veg på Sandsøy. Mellom Grytøy og Sandsøy blir det til sammen 900 meter fyllinger i sjøen, en 300 meter lang høybru og tre lavbruer med en samlet lengde på 178 meter.
På vegene skal det settes opp 70 lysmaster med armaturer, i bruene skal det monteres 20 armaturer. For øvrig omfatter entreprisen blant annet 5 km elkraftkabler, 5 fordelere, SRO-anlegg med 3 km fiberkabel, vindvarslingsanlegg og seilingslys og markeringslys for Kystverket.
Statens vegvesen har prosjektert elektroanlegget i egenregi.
Bjarkøyforbindelsen skal erstatte fergesambandet mellom Grytøy, Bjarkøy og Sandsøy i Harstad kommune. Men innbyggerne på de tre øyene må fortsatt i ferge for å komme til fastlandet etter at prosjektet er fullført. Det skal skje innen utgangen av 2018.